Het Beatles ‘Rooftop Concert’ wordt uitgegeven als een Streaming Audio Album

Een expositie met kleding, instrumenten en geschreven teksten van de ‘Let It Be’/’Get Back’ opname sessies wordt in Maart geopend bij de Rock & Roll Hall of Fame in Cleveland.

Een paar Beatles fans hadden klachten over de recente documentaire “The Beatles: Get Back” van Peter Jackson, maar voor zover ze dat deden werd er ook gemopperd door trouwe fans omdat ze het complete rooftop concert wilden horen zonder de storende bemiddeling van de Britse politie agenten of de interviews met de mensen op straat.

Nu komt hun wens uit, samen met het comfort van het thuis of in de auto luisteren naar het complete mini concert, on demand. De audio van het volledige optreden uit 1969 is uitgegeven op streamings diensten onder de naam “The Beatles: Get Back” – The Rooftop
Performance,”.

Drie nummers uit de show, die veel Londenaren konden horen en een paar die het konden zien, verschenen op het ‘Let It Be’ album uit 1970: ‘I’ve Got a Feeling’, ‘One After 909’, en ‘Dig a Pony’. Maar dit markeert de eerste audio uitgave van het laatste volledige 42 minuten durende optreden voor publiek als groep, en ook het enige concert na 1966. Maar de nieuwe streaming uitgave geeft fans de kans om eindelijk van de live versie te genieten van de twee andere nummers die gezongen werden op het dak, ‘Get Back’ en ‘Don’t let Me Down’, buiten de context van de documentaire. Het rooftop concert bevatte ook alternatieve versies van drie van de vijf nummers.

Giles Martin en Sam Okell remixten het concert, zoals ze dat deden met de meeste muziek uit de recente ‘Let It Be’ box set en alle optredens die gedeeltelijk of in zijn geheel te horen waren in de volledige ‘Get Back’ serie’s van Jackson. Ze maakten aparte stereo en Dolby mixen van het ‘The Rooftop’ optreden.

Het uitbrengen van het streaming album gaat vooraf aan de uitgave van Jackson’s documentaire op home-video, na de exclusieve premiere voor de Disney Plus klanten die begon in het Thanksgiving weekend.

In Maart komt er een meer voelbaar eerbetoon aan het gedocumenteerde tijdperk van de ‘Get Back’ film wanneer de Rock & Roll Hall of Fame in Cleveland een expositie opent met de naam “The Beatles: Get Back to Let It Be” op 18 Maart.

De lijst met nummers voor het nieuwe 40 minuten durende Rooftop
streaming album:

“Get Back” (Take 1)
“Get Back” (Take 2)
“Don’t let Me Down” (Take 1)
“I’ve Got A Feeling” (Take 1)
“One After 909”
“Dig A Pony”
Jam/sessie van “God Save The Queen” ( tape wissel pauze)
“I’ve Got A Feeling” (Take 2)
“Don’t let Me Down” (Take 2)
“Get Back” (Take 3)