Het beste Beatlesnummer – wetenschappelijk gezien

De Beatles zijn de meest gerenommeerde en beroemdste rockband ooit, maar er is geen eenstemmigheid over welk Beatlesnummer het beste is. Dit roept de volgende vraag op: wat kan de wetenschap hierover zeggen?

Een schokkende wetenschappelijke ontdekking over de Beatles.
In The Times stond te lezen dat onderzoekers van het Max Planck Instituut 700 nummers met 80.000 verschillende akkoordprogressies hebben geanalyseerd, om het perfecte popnummer te vinden. De nummers zijn uitgebracht tussen 1958 en 1991. Daarom is het niet bekend, of Taylor Swift, of Ariana Grande het perfecte nummer hebben gemaakt. Consequence of Sound verklaarde: “Een groep vrijwilligers kreeg akkoordsequenties van 30 nummers te horen, zonder tekst en melodie, zodat het originele nummer niet herkenbaar was. De groep werd gevraagd te beoordelen hoe prettig elk akkoord in het gehoor lag.” De vrijwilligers beoordeelden de onverwachte akkoordprogressies als veel meer aangenaam dan de voorspelbare. Het nummer met de akkoordprogressie dat de vrijwilligers het prettigst vonden, was “Ob-La-Di, Ob-La-Da” van de Beatles. Interessant is dat “Ob-La-Di, Ob-La-Da” het enige nummer van de Beatles was dat hoog scoorde in de test.

Overige bevindingen van het onderzoek.
Op de hielen van “Ob-La-Di, Ob-La-Da” zat “Hooked On A Feeling” van B.J. Thomas. Het is interessant dat dit nummer zo hoog scoort, omdat het niet zo bekend is als de cover van Blue Swede. Blue Swede’s “Hooked on a Feeling” kwam opnieuw in de belangstelling toen het werd gebruikt in de populaire Marvel-film Guardians of the Galaxy. “Invisible Touch” van Genesis scoorde ook hoog. Dat kan worden beschouwd als rechtvaardiging van de fans van de band die zowel Phil Collins als frontman, als Collins solo waarderen. Andere nummers die het goed deden bij de vrijwilligers waren “There She Goes” van de Las, “I Want You Back” van de Jackson 5, “Red Wine” van UB40, en “When It’s Love” van Van Halen.

Hoe steekhoudend is het onderzoek?
Dit onderzoek heeft beperkingen. De nummers werden ontdaan van tekst en zang, voordat de vrijwilligers ze hoorden. Geen een nummer was instrumentaal. Je zou kunnen stellen dat deze nummers niet alleen op hun akkoordprogressie kunnen worden beoordeeld. Het is mogelijk dat de vrijwilligers het nummer in zijn originele vorm niet leuk hadden gevonden, omdat tekst, melodie en zang ook een indruk achterlaten bij luisteraars. Tekst in het bijzonder is belangrijk wanneer je “Ob-La-Di, Ob-La-Da” beoordeelt. Beatlesfans die “Ob-La-Di, Ob-La-Da” niet leuk vinden, wijten dit aan de tekst. Behalve kinderliedjes als “Yellow Submarine” en “Octopus’s Garden” zijn er niet veel Beatlesnummers met een grappige tekst zoals “Ob-La-Di, Ob-La-Da”. Als “Ob-La-Di, Ob-La-Da” wordt beschouwd als het beste nummer dat de Beatles hebben geschreven, is zijn commerciële waarde wel eigenaardig. Toen het als single in de Verenigde Staten werd uitgebracht, bereikte het nummer slechts de 49e plaats in de Billboard Hot 100. Gezien het commerciële succes van de Beatles is het verbijsterend dat hun veronderstelde beste nummer geen weerklank bij het publiek vond.

De Beatles in de hitlijsten door de jaren heen.
De Beatles in de hitlijsten door de jaren heen voor alle nummers en albums in Billboard, dé bron voor succesvolle muziek. Wat iemand mooi vindt, is subjectief. Voor sommigen is “Ob-La-Di, Ob-La-Da” het beste nummer ooit. Anderen denken daar anders over, ongeacht wat welk onderzoek dan ook zegt.

(Bron: cheatsheet.com)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)