Het eerbetoon van Ringo Starr aan Marc Bolan van T. Rex

Het eerbetoon van Ringo Starr aan Marc Bolan van T. Rex tijdens de 2020-ceremonie van de Rock Hall Of Fame. Ringo was een goede vriend van Bolan en fan van de band. Hij heeft een van hun concerten opgenomen voor de film Born To Boogie. Ringo Starr en Marc Bolan werden in het begin van de jaren 70 dikke vrienden en drinkmaatjes. Afgelopen zaterdag heeft Starr de overleden zanger van T. Rex geïntroduceerd in de Rock And Roll Hall Of Fame tijdens een eerder opgenomen ceremonie.

Destijds was T. Rex een fenomeen, met een Beatlesachtige adoratie door fans omdat ze de leiders van de glamrock in Engeland waren, samen met Bolans vriend David Bowie. Starr bood aan een van hun concerten in Wembley Arena op te nemen, in begin 1972, net een paar maanden voordat de band hun belangrijke elpee The Slider uit zou brengen. Het filmmateriaal heeft een prominente rol in Starrs film Born To Boogie, die eind 1972 uitkwam. Hij heeft goede herinneringen aan de tijd die hij met Bolan doorbracht voordat de zanger van T. Rex in 1977 overleed.

Starr deelde een aantal van die herinneringen tijdens de virtuele introductieceremonie, waarbij ook Depeche Mode, de Doobie Brothers, Whitney Houston, Nine Inch Nails en de Notorious B.I.G. werden gehuldigd. Lees hieronder zijn complete toespraak.

Van T. Rex, mijn goede vriend Marc Bolan. De mensen kennen hem als een geweldige muzikant, songwriter, gitarist, maar hij was ook een poëet en daar was hij bijzonder trots op. Hij zei altijd tegen me dat hij de bestverkopende dichter van Groot-Brittannië was. Eigenlijk was zijn poëzie net zo belangrijk voor hem als zijn muziek. Hij had een geweldige stijl, er was echt niemand zoals hij.

Hij was een geweldig performer, echt ongelooflijk. Daarom heb ik de film die we samen hebben gemaakt Born To Boogie genoemd, omdat hij dat echt was. Ik zei tegen Marc dat ik de camera en zo mee zou brengen en dat hij gewoon zichzelf moest zijn. We hadden veel lol samen. Ik herinner me dat we veel gelachen hebben.

Hij ging veel te jong van ons heen, maar tijdens zijn korte leven maakte hij meer dan twaalf albums die geweldig zijn en die hun tijd ver vooruit waren, net zoals hij. Met behulp van [producer] Tony Visconti en zijn band T. Rex was de stijl van Marc het begin van menige trend. Ze noemden het glamrock, met singles zoals ‘Get It On’, ‘Children Of The Revolution’ en natuurlijk ‘Born To Boogie’, maar voor mij was het gewoon goede muziek en daarom luisteren mensen vandaag de dag nog steeds naar T. Rex.

Het lijdt geen twijfel dat ze thuishoren in de Rock And Roll Hall Of Fame, eindelijk. Ik ben er trots op dat ik ze nu kan verwelkomen. Vrede en liefde voor [de leden van T. Rex] Marc, Mickey [Finn], Steve [Currie] en Bill [Legend] en vrede en liefde voor alle fans van mij en T. Rex. Vrede en liefde.

(Bron: nme.com)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)