Het hartverscheurende nummer van George Harrison over de scheiding van zijn vrouw Pattie Boyd

GEORGE HARRISON schreef een emotioneel nummer over het langzame, desastreuze teloorgaan van zijn huwelijk met Pattie Boyd in 1972. Hij zou later nog een nummer ter ere van zijn bandmate John Lennon schrijven, na diens dood. Nadat in 1970 de Beatles uit elkaar waren gegaan, begon elk van de Fab Four met een solocarrière. In de jaren daarna bracht Harrison diverse albums uit en zijn vijfde album, Dark Horse, was een van zijn meest memorabele platen. Het album kwam in 1974 uit en kreeg, vergeleken met de albums van de andere Beatlesleden, de meest negatieve kritieken ooit. Het was het album met de slechtste recensies uit Harrisons gehele carrière. Ondanks dat negativisme had Harrison de plaat doordrenkt met veel emotionele inzichten in het ineenstorten van zijn huwelijk.

In 1972 begon de breuk tussen Harrison en zijn eerste vrouw, Pattie. Het stel trouwde in 1966 nadat ze elkaar hadden ontmoet op de set van de eerste Beatlesfilm A Hard Day’s Night. Nadat Harrison verschillende keren was vreemdgegaan had het paar een woelige relatie, die uiteindelijk tussen 1972 en 1974 bezweek.

Het derde nummer op Dark Horse, So Sad, was een eerbetoon aan het huwelijk en een directe blik op hoe Harrison zich op dat moment voelde. Harrison vertelt in zijn autobiografie I, Me, Mine hoe hij begon met het nummer te schrijven in een hotelkamer in Manhattan. Auteur Ian Inglis omschreef het nummer later als de eerste compositie van George dat ‘expliciet gaat over de ineenstorting van zijn huwelijk’.

Het is niet moeilijk te zien waarom, met teksten zoals: “And he feels so alone / With no love of his own / So sad, so bad, so sad, so bad.” Verderop in het nummer zingt Harrison: “Take the dawn of the day / And give it away / To someone who can fill the part / Of the dream we once held / Now it’s got to be shelved / It’s too late to make a new start.”

Inglis voegde eraan toe dat hij So Sad beschouwt als ‘een reflectie van een diepgaand gevoel van verlies dat Harrison werkelijk ondervond’ over zijn huwelijk. In het begin van de jaren 70 begon Pattie een verhouding met Eric Clapton, vriend van George. Na een paar jaar verliet Pattie Harrison om zich geheel te richten op Clapton. In 1974 gingen Harrison en zijn vrouw uit elkaar en ze scheidden in hetzelfde jaar. Pattie en haar nieuwe liefde trouwden in 1979, maar hun relatie hield ook niet lang stand.

Pattie verliet Clapton in 1987 en het paar scheidde tweer jaar later. Jaren later schreef Harrison nóg een nummer waarin zijn emoties naar voren kwamen. Hij schreef in 1980 een ontroerend nummer nadat John Lennon was vermoord. Hij bracht in 1981 All Those Years Ago uit, een nummer met referenties aan de nummers All You Need Is Love en Imagine van zijn overleden vriend. All Those Years Ago bevat de teksten: “But you point the way to the truth when you say / All you need is love.” Harrison schreef ook de zin: “And you were the one they backed up to the wall / All those years ago / You were the one who imagined it all / All those years ago.”

Later sprak hij tijdens een tv-interview de volgende woorden over zijn overleden vriend: ‘Ik had hem al heel lang niet gezien, al zo’n twee jaar niet. Soms stuurde ik een kaart of zo, maar het is het besef dat hij aan het andere eind van de lijn zit als je hem zou willen bellen. Dat is het verschil. Nu heb je de grote kosmische telefoon nodig als je hem wilt spreken, maar ik geloof erin dat het leven doorgaat, dus voor mij, ik word er niet verdrietig van.’

(Bron: express.co.uk)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)