Het legendarische Beatles nummer wat geïnspireerd is door de moeder van George Harrison.

Toen George Harrison eindelijk uit de schaduw kwam van John Lennon en Paul McCartney als nog een geweldige songwriter van de Beatles, leunde hij nog steeds op zijn bandleden voor hulp en advies. Het is opmerkelijk dat in een van zijn eerdere bekende composities ‘Taxman’, Harrison de scherpe humor gebruikte van zijn mede-gitarist Lennon om het nummer af te maken. Echter in een nummer wat ook gelinkt wordt aan een soortgelijk motief als dat nummer, zien we Harrison een zin van zijn moeder gebruiken.

‘Piggies’ staat niet te boek als het beste nummer uit George Harrison’s indrukwekkende songwriting carrière. Zelfs wanneer je rekening houdt met de grens van een of twee nummers die hij aanbood op het altaar van de Beatles, staan ze vrij laag in de hitlijsten. Maar het nummer droeg wel zijn steentje bij, het grootste gedeelte kwam van een bijtende zin direct uit het woordenboek van Louise French, de moeder van de ‘I Me
Mine’ zanger.

Het is bekend dat Harrison veel meer bezig was met innerlijke rust dan met de wereld veroveren, en hij maakte zijn gevoel helder met nummers als ‘Taxman’ en ‘Piggies’. Beide geschreven in 1966, de eerste kreeg een plaats op het uitgebreide Revolver album van de band. Maar het duurde nog twee jaar voordat ‘Piggies’ zijn thuis kreeg op ‘The White Album’.

Zoals het vorige nummer, heeft de song wat van Lennon’s beruchte scherpe humor, waarin hij Harrison verleidde om het politieke establishment rechtstreeks aan te sporen. Toen, de zogenaamde leider van de band, Lennon, Harrison overtuigde om de namen toe te voegen van Harold Wilson en Edward Heath – de respectievelijke leiders van Labour en de
Conservative partij – werd dit duo het eerste waarvan de namen voorkwamen in een Fab Four song. Maar de meest scherpe en pittige zin kwam direct van French.

“‘Piggies’ is een sociaal commentaar,” vertelde Harrison. “Ik zat vast met een zin ergens in het midden totdat mijn moeder met de tekst kwam, ‘What they need is a damn good whacking’ (Wat ze nodig hebben is een flinke mep) wat een mooie eenvoudige manier is om te zeggen dat ze een goede schuilplaats nodig hebben. Het moest rijmen op ‘backing,’lacking,’ en had absoluut niets te maken met Amerikaanse politieagenten of Californische idioten !”

Het is niet de eerste keer dat de moeders van de bandleden voorkwamen in de song’s van hun zonen. ‘Julia’, kwam ook voor op het White Album, Lennon’s klaagzang dat hij niet bij zijn moeder opgroeide en haar op zeer jonge leeftijd verloor. Ergens anders op dezelfde plaat nam McCartney zijn pet af voor de ouder die hij verloor tijdens zijn vormende jaren met ‘Mother Nature’s Son’, zijn gevoel van verlies versterkend met de legendarische creatie van ‘Let It Be’.

Maar behalve de bijtende zin in ‘Piggies’, noemde Harrison zijn familie haast nooit in een song, waardoor dit een van de weinige keren is dat de gitarist echt open was over zijn persoonlijke leven. Echter werd de song nog beroemder door een paar andere redenen.

Het is waar dat tijdens de opname sessies, Harrison eerst de melodie speelde van ‘Something’ naast Chris Thomas, de technicus vertelde, “terwijl George en ik op zijn klavecimbel aan het tokkelen waren, begon hij mij een andere song voor te spelen, wat later ‘Something’ werd. Ik zei, ‘Dat is te gek !’Waarom doen we deze niet in plaats van die andere ?’ En hij antwoordde, “Vindt jij dit oké, denk je echt dat dit goed is ?’ ” Maar de dingen werden nog zwarter.

‘Piggies’ zou berucht worden in de wereld van de pop cultuur nadat Charles Manson, de leider van de Manson Family en het hoofd van de complot theorie om een rassenoorlog te beginnen met de moord op bekende beroemdheden zou het lied interpreteren als een strijdkreet. Manson interpreteerde het nummer als een oproep om de wapens op te pakken, veronderstellend dat de genoemde ‘Piggies’ blanke mensen waren die naar de slachtbank geleid worden. Dit leidde ertoe dat het woord ‘Pig’ in bloed geschreven stond na de moord op Sharon Tate en de Beatles voorgoed verstrengelde met een zwart moment in de geschiedenis van Hollywood.

(Bron: faroutmagazine.co.uk )
(Vert: Trix van Twist)