HET LIVERPOOL VAN THE BEATLES AFLEVERING 17

BFNLBFNL Columns, Liverpool blog

AFLEVERING 17 – BEGRAAFPLAATSEN

Al vroeg in hun leven werden The Beatles geconfronteerd met de dood. Paul McCartney was 14 jaar toen zijn moeder Mary in 1956 overleed aan de gevolgen van borstkanker. John Lennon was maar vier jaar ouder toen zijn moeder Julia in 1958 pal voor het huis van haar zuster Mimi op Menlove Avenue werd geschept door een auto. Overigens verloor ook de drummer van The Quarrymen, Colin Hanton, zijn moeder al erg jong. Hij was in 1950 pas 11 jaar toen Ethel Hanton aan de gevolgen van TBC bezweek. In het begin van hun professionele carrière kwam in 1962 daar nog het overlijden van hun voormalige bassist Stuart Sutcliffe bij en in 1967 zorgde een overdosis slaappillen voor de dood van hun manager Brian Epstein.

In deze aflevering bezoeken we een aantal begraafplaatsen in Liverpool waar enkele van de hier genoemde personen hun laatste rustplaats hebben gevonden.

Als eerste gaan we naar de Joodse begraafplaats aan Long Lane waar Brian Epstein zijn laatste rustplaats heeft gevonden. Hij werd op 27 augustus 1967 dood gevonden in zijn huis in de Londense Chapel Street. Als officiële doodsoorzaak werd een overdosis medicijnen in combinatie met alcohol vastgesteld maar ook wordt suicide niet uitgesloten.

Om bij de begraafplaats te komen kun je met bus 14 richting Croxteth rijden en bij Broadway overstappen op lijn 61 richting Bootle. De halte Long Lane ligt pal tegenover de Jewish Cemetery. Dat is een vrij kleine Joodse begraafplaats die gelegen is naast de veel grotere Everton Cemetery. Helaas is het hek om veiligheidsredenen vrijwel altijd gesloten maar eerder konden wij via Jeff Shullkind, de beheerder van de begraafplaats, een bezoek regelen. Het is opmerkelijk dat Brian niet bij zijn vader, moeder en broer begraven ligt maar daar een stuk vandaan.

Voor de tweede begraafplaats reizen we vanuit het centrum met lijn 86 of 86A naar Mather Avenue tot halte Danefield Road even voorbij Forthlin Road.

Vreemd genoeg is er geen bushalte dichterbij deze Allerton Cemetery te vinden. Vanaf de bushalte kun je eerst nog naar het huis van Julia Lennon op Blomfield Road nummer 1 lopen (1). Hier hoorde John Lennon op 15 juli 1958 van een politieagent dat zijn moeder na een bezoekje aan tante Mimi op weg naar de bushalte tegenover Mendips door een auto was geschept en ter plaatse was overleden.

Hier vandaan is het nog wel een aardig stukje wandelen naar Allerton Cemetery waar het graf van Julia Lennon (3) te vinden is. Overigens kom je op weg daar naartoe ook nog vlakbij het graf van Cilla Black (2). Dat ligt vrijwel direct aan het eind van het pad dat vanaf de tweede rotonde naar rechts voert. De afstanden zijn op deze begraafplaats echter niet gering. Reken vanaf de ingang bij Woolton Road tot Julia’s graf op ongeveer een kwartier lopen. Het is te vinden in de achterste sectie rechts van het pad en na de grote boom in de vierde of vijfde rij.

Pas vele jaren na Julia’s dood  hebben haar jongste dochters Julie en Jackie Dykins op het graf een heel eenvoudige steen laten plaatsen met daarop ook de namen van John en Victoria, de dochter uit een eerdere relatie met een soldaat uit Wales. Zij werd na de geboorte afgestaan en geadopteerd door een Noors echtpaar dat in Engeland bij het Leger des Heils werkte. Het schijnt dat John nooit van haar bestaan heeft geweten.

Als je nog een beetje ronddwaalt over deze begraafplaats zie je ongetwijfeld enkele graven met het embleem van FC Liverpool erop. Daar liggen dan meestal supporters die bij het Hillsborough drama van 1989 zijn omgekomen.

Mary, de moeder van Paul McCartney, overleed op 31 oktober 1956 aan de gevolgen van borstkanker. Zij werd slechts 47 jaar oud en ligt begraven op Yew Tree Cemetery aan Finch Lane. De dichtstbijzijnde bushalte is die van lijn 12 vanuit het centrum tot de halte Mab Lane. Loop daar een klein stukje door op de Princess Drive, steek dan over en ga het smalle weggetje in voor de kerk langs. Volg deze weg en aan het eind ervan sta je bijna voor de ingang van de begraafplaats. Loop daar naar binnen en ga bij het eerste kruispunt linksaf. Rechtdoor bij een kleine rotonde en meteen na het grafmonument met een soort obelisk rechtsaf het veld op, tussen de graven door en een stukje verder vind je dan het graf. De familie heeft er destijds voor gekozen om geen grafsteen te plaatsen maar een paar jaar geleden verscheen er ineens een vlinder als klein eerbetoon. Het is onduidelijk wie die daar geplaatst heeft.

De laatste begraafplaats die we in deze aflevering gaan bezoeken is Huyton Parish Cemetery waar de laatste rustplaats van Stuart Sutcliffe te vinden is. Met buslijn 7 of 10B kom je vanuit het centrum in Huyton terecht. Uitstappen op Blue Bell Lane bij halte Alt Road. Dan de straat uitlopen en rechtsaf via Stanley Road naar de ingang van de begraafplaats. Hier staat vlak na het hek aan de rechterkant een bank ter herinnering aan deze vriend van John Lennon en eerste basgitarist van The Beatles die al op 21-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hersenbloeding is overleden. Hij had de band toen al verlaten en woonde bij zijn vriendin Astrid Kirchherr in Hamburg.  Het graf ligt aan het einde van deze kleine begraafplaats.

In de volgende aflevering bezoeken we een aantal plekken binnen Liverpool waar the Quarrymen en the Beatles hebben opgetreden.

Paul van Riet (alle foto’s ©Paul van Riet)