Het moment waarop George Harrison uit The Beatles stapte

Het tumultueuze einde van The Beatles is een van de meest legendarische gebeurtenissen in de muziekgeschiedenis. Hoewel het voor fans leek alsof de splitsing uit het niets kwam, was de spanning er al een tijdje, voordat ze op 10 april 1970 officieel stopten, maar bijna eenjaar eerder, op 10 januari 1969, lijkt het erop dat George Harrison er al mee ophoudt – voor een moment in ieder geval – in navolging van Ringo Starr’s dramatische vertrek een paar maanden eerder. Natuurlijk zou Ringo uiteindelijk een week later terugkomen, nadat hij enige tijd op het jacht van Peter Sellers had doorgebracht.

In een zeldzaam audiofragment hieronder is te horen dat Harrison aangeeft te stoppen. Tijdens de ‘Get Back’-sessies nam Harrisons frustratie toe over de ijzeren greep van Lennon en McCartney op de songwriting-slots en werden de creatieve verschillen te groot om mee om te kunnen gaan.

Op die ochtend in januari waren The Beatles in de Twickenham Film Studio´s aan het repeteren, zoals bekend allemaal vastgelegd door cameraman Tony Richmond. In het audiofragment begint John Lennon met het spelen van het intro van het nummer ‘I’m Talking About You’, een nummer van Chuck Berry dat The Beatles in maart 1963 hebben opgenomen voor de BBC-radioshow ‘Saturday Club’.

Behalve de gitaar is Harrisons gedempte stem te horen: “Ik verlaat de band nu.” Lennon antwoordt dan: “Wanneer?” George antwoordt: “Nu.” Toen werd de opname gestopt, waardoor er slechts een fragment van dertien seconden overbleef.

Harrison vertrok niet direct na dat gekibbel, maar wat de aanvankelijke aanleiding ook was, het werd alleen maar erger naarmate de dag vorderde. Na verschillende pogingen om ‘Get Back’ er goed op te krijgen, stapten The Beatles over naar ‘Two Of Us’. Na de lunchpauze liep Harrison echter de studio uit.

Michael Lindsay-Hogg, een regisseur die door de band was ingehuurd om hen vast te leggen bij het opnemen van een nieuw album en het repeteren voor een concert, herinnerde zich de dag: “We keken hem aan terwijl hij even stil bleef staan. ’See you at the club’ zei hij. Dat was zijn afscheid. Hij ging weg. John, een persoon die altijd agressief reageerde op provocatie, zei onmiddellijk: “Laten we Eric erbij halen. Hij is net zo goed en het is niet zo’n lastpost.’’

Lindsay-Hogg zei ook: “Na de lunch gingen we terug naar de studio waar Paul, John en Ringo een woeste riff improviseerden, een half uur van woede en frustratie uitgedrukt met gitaren en drums. Yoko zat op de rand van het podium op het blauwe kussen dat van George was geweest en brulde in zijn microfoon.”

Harrison vertelde later zijn kant van het verhaal voor de Anthology-serie uit 1995 en onthulde: “Ze filmden ons terwijl we ruzie hadden. Het kwam nooit tot klappen, maar ik dacht: Wat heeft dit voor zin? Ik ben prima in staat om in mijn eentje gelukkig te zijn en in deze situatie ben ik dat niet. Ik ga hier weg.” Hij vervolgde: “Iedereen had dat meegemaakt. Ringo was op een gegeven moment vertrokken. Ik weet dat John een keer weg wilde. Het was een heel, heel moeilijke, stressvolle tijd en gefilmd worden tijdens een ruzie was ook verschrikkelijk. Ik stond op en dacht: Ik doe dit niet meer. Ik ben hier weg. Dus ik pakte mijn gitaar en ging naar huis en schreef die middag ‘Wah-Wah.’ ‘’

Beluister hierboven het zeldzame geluidsfragment van het moment waarop George de band verlaat.

(Bron: farout.com)
(Vert: Aad Kuling)