Het ongeluk waardoor The Beatles snorren lieten groeien

We kunnen het ons allemaal voorstellen, de glorieuze snorren op de lippen van The Beatles op hun beeldbepalende en vernieuwende album Sgt. Pepper. De band was zo gecharmeerd van hun harige lippen dat ze zelfs kartonnen knipsels bij de LP voegden, zodat hun fans mee konden doen aan de act en zich voor konden doen als een van de Fab Four. Omdat Paul McCartney altijd heeft beweerd dat in zijn geestesoog zijn centrale personage Sgt. Pepper een slappe snor had, zorgde hij ervoor om er een te integreren. Dat gezegd hebbende; de werkelijke reden dat de band het legendarische gezichtshaar heeft toegevoegd, was vanwege een nachtelijk ongeluk.

Het Sgt. Pepper-tijdperk van The Beatles is misschien wel een van de meest beeldbepalende en vernieuwende beelden van de moderne muziek, die de pure inventiviteit van het decennium vastlegt. De figuren van John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr gekleed in hun felgekleurde banduniformen en allemaal met een gezonde dosis Victoriaans gezichtshaar is een beeld dat voor altijd zal worden opgehemeld in de annalen van de geschiedenis. Het concept voor de hoes van de LP werd direct uit het brein van Paul McCartney gehaald, zoals hij in een interview in 1990 zei: “Als platen een regisseur binnen een band hadden, regisseerde ik Pepper min of meer.” Later, toen hij in 1991 zijn favoriete Beatlesplaat koos, zei hij: “Het was niet helemaal mijn idee, maar om ons weg te houden van ‘The Beatles’ had ik het idee dat we moesten doen alsof we een andere groep waren.” Elk detail van hun outfits tot hun haar werd overwogen.

Het was een concept dat een van de beste bands ooit tot bloei zou laten komen, maar hoewel McCartney misschien liever heeft dat je iets anders gelooft, besloot hij uit noodzaak een snor te laten groeien in plaats van uit vrije keuze, na een verkeersongeluk in 1965, waardoor hij een groot litteken kreeg. Beatles Bible meldt dat Macca, samen met zijn vriendin en met Guinness-erfgenaam Tara Browne (het toekomstige onderwerp van het liedje ‘A Day In The Life’), op een bromfiets reed waarbij ze plotseling in de problemen kwamen. “We reden op de bromfietsen”, zei McCartney. “Hij [Browne] reed achter me en het was een prachtige volle maan… Ik had ineens een freeze-framebeeld van mezelf in een hoek ten opzichte van de grond wanneer het te laat is om nog eens op te trekken: Ik keek nog steeds naar de maan en toen keek ik naar de grond en het leek een paar minuten te duren om te denken: ‘Ah, jammer- ik ga met mijn gezicht op die stoep slaan! Bang!”

Aanvankelijk leek McCartney zich in de video’s voor ‘Paperback Writer’ en ‘Rain’ niet erg te bekommeren om zijn verwondingen. Echter, Cheat Sheet suggereert dat hij zich schaamde voor het litteken op zijn lip, verergerd door een mislukte hechting en besloot een snor te laten groeien om dat te bedekken. Veel mensen suggereren dat het was om de belachelijke Paul Is Dead samenzwering te verdoezelen. *

In de studio werd het al snel een hit bij de andere leden van de band en de groep begon hun inmiddels beeldbepalende en vernieuwende snorren te kweken. Zoals met alles wat The Beatles destijds deden: zodra de leden met nieuwe snorren werden gespot, sprong de rest van het swingende Londen al snel aan boord en zoals McCartney zei, werd het een “revolutionair” idee.

Het heeft misschien geen regeringen omvergeworpen, maar het heeft zeker gezorgd voor een aantal hilarische familiefoto’s. Aangezien snorren in en uit de mode blijven raken, kunnen we niet zeker zijn wanneer de volgende gezichtshaarrage zal ontstaan, maar waar we zeker van kunnen zijn is dat zonder die snorren The Beatles’ Sgt. Pepper er gewoon niet goed uit zou zien – en dat allemaal vanwege een bromfietsongeluk en een volle maan.

(Bron: faroutmagazine.com)
(Vert: Henno de Jong)

* Van de redactie… Deze opmerking in het artikel kan niet kloppen: de Paul Is Dead-affaire speelde pas in oktober 1969. Ruim twee jaar later!