Hoe de afgewezen hoes van ‘Get Back’ een nieuw thuis vond

BFNL Nieuws

Een van de manieren waarop het ‘Get Back’-project van de Beatles bedoeld was om hun carrière volledig rond te maken, was een recreatie van de hoesfoto van hun debuutalbum Please Please Me uit 1963, maar zoals met alles wat met de plaat en de film te maken had, ging het niet zoals gepland.

In mei 1969, enkele maanden na de eerste sessies en het filmen, zaten de vier Beatles bij elkaar in het EMI-hoofdkantoor te Manchester Square 20 in Londen met Angus McBean, die in 1963 de foto nam van de groep waarop ze naar beneden keken van het balkon in het gebouw, maar er was een klein probleem. “Toen ik daar aankwam, kon ik de foto niet opnieuw maken”, herinnerde McBean zich later. “Er was een nieuwe veranda aangebouwd en ik kon niet dezelfde positie innemen, maar EMI vroeg mij een week later terug te komen. Intussen werd die nieuwe veranda afgebroken en probeerden we het opnieuw.”

Ze hergroepeerden zich op 13 mei, vier dagen nadat ze dachten klaar te zijn met het mixen van de plaat en ze kregen de foto die ze wilden. “Ringo Starr kwam te laat waardoor het personeel van EMI al door het trappenhuis naar buiten ging”, vertelde MCBean. “Ik zette de camera klaar en John, gefascineerd door fotografie kwam naar beneden en ging naast me liggen om in de zoeker te kijken. Ik hoor nog het gegil van de meisjes van EMI toen ze zich realiseerden over wie ze heen stapten op weg naar de uitgang!” Het poseren op de twee foto’s is bijna identiek. Op de nieuwe foto is de kin van Paul McCartney wat meer verborgen in zijn arm en George Harrison leunt wat dichter naar John Lennon. Misschien onbewust vanwege zijn frustratie met McCartney tijdens de sessies?

Apple nam de foto van McBean en kopieerde het origineel, tot en met de lettertypen, kleuren en de plaats van de tekst. Het ‘Get Back’-album zou uitkomen in juli 1969; de promokopieën werden al naar de radiostations gestuurd, maar de LP werd teruggehaald omdat de Beatles ontevreden waren over de nummerselectie en de mix van Glyn Johns.

Terwijl het ‘Get Back’-project werd opgehouden, werd ‘Abbey Road’ opgenomen en uitgebracht. Johns deed een tweede poging met ‘Get Back’ in december 1969 en nog een keer in januari 1970. Die mix werd ook geweigerd, zodoende werd producer Phil Spector er bijgehaald om aan de tapes te werken. Tegen de tijd dat het album eindelijk uitkwam op 8 mei 1970, had McCartney de breuk van de groep aangekondigd en de titel van de LP was veranderd in ‘Let It Be’ en de plaat bevatte een nieuwe hoes, bestaande uit vier afzonderlijke foto’s van de Beatles, een meer passende weergave van hoe ze waren geëvolueerd in de afgelopen zeven jaar.

In de loop der jaren zijn er opnames van de fotosessies uit 1969 van McBean getoond. De foto werd uiteindelijk officieel uitgebracht in 1973, toen Apple de verzamelelpees1962-66 en 1967-70 uitbracht, beter bekend als het Rode en het Blauwe album. De originele foto uit 1963 werd gebruikt op de hoes van de eerste set, met de ‘remake’ uit 1969 op de tweede.

(Bron: ultimateclassicrock.com)
(Vert: Trix van Twist)