Hoe de Beatles aan hun beroemde logo kwamen

BFNLNieuws

De weg naar het iconische Beatles-logo was long and winding, maar alles came together, with a little help van wat vrienden. Vinyl Rewind vertelt hoe Ringo Starr en de andere drie jongens aan hun iconische logo kwamen, en dat is me toch een verhaal!

In het begin had de band geen Beatles-logo. Het kwam niet voor op de originele in het VK uitgebrachte albums van de band. Het logo was voor het eerst in april 1963 te zien op de basdrum van Starrs Ludwig drumkit, drie jaar nadat John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en Starr samenkwamen in Liverpool om de meest invloedrijke muziekgroep aller tijden te vormen.

Starr ging voor de Ludwig drumkit naar Drum City, een winkel in Shaftesbury Avenue in Londen. De winkel was in 1929 gestart door Ivor Arbiter, en was een populaire bestemming voor jazzdrummers. Arbiter herinnerde zich de ontmoeting met een zekere “Ringo, Schmingo, hoe hij ook heette, maar destijds had ik in elk geval nog nooit van de Beatles gehoord.”

Maar toen Starr samen met de manager van de band, Brian Epstein, de winkel binnenkwam waren de Beatles al redelijk populair, aangezien hun eerste studioalbum Please Please Me een maand eerder was uitgekomen. Ze waren toen nog niet wereldwijd bekend, maar de single waarnaar het album was vernoemd stond op 1 in de hitlijst van het VK, en het album zelf zou 30 weken op 1 staan, wat in die tijd ongekend was.

Misschien is dat de reden dat Arbiter, ondanks zijn latere claims, instemde met het verzoek van Epstein om de laatste Ludwig Downbeat kit met oesterzwarte afwerking ter waarde van £238 gratis aan Starr te geven, met als voorwaarde dat de band het merk Ludwig aan de voorzijde zou laten zien. Arbiter had blijkbaar een exclusieve distributiedeal met het merk, en was niet vies van een beetje publiciteit.

Epstein ging ermee akkoord, als de naam van de band ook maar prominent in beeld kwam. Arbiter schetste een logo waarbij de “B” groter was dan de overige letters, en de “T” verlengd werd op de manier die we nu allemaal herkennen. Epstein betaalde Drum City £5 om het logo op de basdrum te verven. Arbiter gaf het logo aan Eddie Stokes, een lokale schilder die het logo afmaakte.

Het logo bleef er zo uitzien tot aan het optreden in het Olympia Theater in Parijs op 4 februari 1964. Sommige mensen menen dat Starr het originele drumvel heeft, anderen denken dat het in het bezit van McCartney is. Het volgende logo, dat voor het eerst op de drumkit te zien was tijdens het beroemde VS-optreden in The Ed Sullivan Show op 9 februari 1964, was iets anders en krachtiger:

Tussen 1963 en 1967 ontwikkelde het logo zich min of meer zeven keer. Dit was de laatste versie van het logo op de laatste door Starr gebruikte Ludwig zwarte parel-drumkit.

Het rare is dat een versie van het logo van de Beatles dat een combinatie was van alle drumvellen en nooit op een originele hoes van de band is afgebeeld, pas in de jaren 90 door Apple, het Beatles-bedrijf, als handelsmerk werd geregistreerd. Dit was om zoveel mogelijk winst uit elk Beatles-gerelateerd product te halen, maar als je weet dat het logo nagenoeg gratis is gemaakt op een gratis drumkit, hadden ze misschien beter, eh, let it be.

(Bron: fastcompany.com)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)