Hoe de zus van George The Beatles hielp Amerika te veroveren

De wereld van vóór Beatlemania lijkt nu zo ver weg dat het moeilijk te snappen is hoe het was toen de groep er in hun beginjaren – nog onherkenbaar voor het publiek – voor stond. Ook is het moeilijk voor te stellen hoe de wereld er vandaag uit zou zien als The Beatles destijds niet het brandpunt waren geworden van niet alleen een muzikale revolutie, maar ook van een wereldwijde culturele revolutie. Zou één van de andere bands uit de ‘British Invasion’ in de jaren zestig in de VS ook zo in de schijnwerpers hebben kunnen staan? Zouden we daar dan ook zo’n cultuuromslag hebben gekend?

Deze vragen zijn natuurlijk niet te beantwoorden, maar we kunnen er zeker van zijn dat de wereld er vandaag heel anders uit zou zien als The Beatles niet hadden bestaan. Dat een band zo’n wereldfaam kon bereiken, wordt bij The Beatles meestal toegeschreven aan talenten als songwriting, showmanschap en hun kenmerkende brutale charme. Maar om zo succesvol te worden, is naast talent en ambitie ook veel geluk nodig. Men moet op het juiste moment op de juiste plaats zijn en de juiste mensen kennen. The Beatles hadden – bij hun onmiskenbare talent – op cruciale momenten in hun geschiedenis het geluk inderdaad aan hun kant.

Een deel van dat geluk kwam van de oudere zus van George Harrison, Louise Caldwell-Harrison. Terwijl zijn vader eerst zijn bedenkingen had over het feit dat George met zijn technische opleiding zou stoppen, waren de leden van het gezin Harrison in het begin van de jaren ’60 enorme voorstanders geworden van de ambities die George had met de nieuw gevormde groep.

Zijn moeder was uren bezig met het beantwoorden van zijn fanmail en het uitnodigen van enkele van zijn lokale fans voor een kopje thee. Maar het was zijn zus Louise die hem en zijn bandleden het meest op weg zou helpen naar een wereldwijd sterrendom.

Na de eerste kleine golf van Beatlemania in 1963 besloten The Beatles een korte pauze te nemen. John Lennon nam zijn vrouw Cynthia mee naar Parijs en Paul McCartney en Ringo Starr maakten een korte trip naar Griekenland. Ondertussen was George de eerste Beatle die de VS binnenkwam toen hij samen met zijn oudere broer Peter hun zus Louise in Illinois bezocht, waar ze woonde met haar man Gordon Caldwell.

Tijdens die vakantie bezocht George de plaatselijke platenwinkels – waar geen Beatles-platen stonden – en liep hij door de straten zonder te worden opgemerkt. Op een bepaald moment tijdens de reis heeft Louise haar broertje George naar het radiostation WFRX-AM in West Frankfort gebracht om daar aan de DJ te vragen om zijn meegebrachte exemplaar van de nieuwste Beatles-hitsingle ‘She Loves You’ te draaien.

Gelukkig draaide de 17-jarige DJ Marcia Schafer het nummer braaf – en zo kwam Beatlemania de Amerikaanse ether binnen. Natuurlijk was daar wel iets meer voor nodig en dus bleef Louise in de maanden daarna de DJ bestoken met de nieuwe hits van The Beatles. In een interview met de Illinois Times in 2013 zei Schafer: “Louise kwam in de zomer verschillende keren naar het radiostation om ons te vragen de muziek van The Beatles te spelen, die tot dan toe alleen in Engeland verkrijgbaar was”. Vanaf die zomer van 1963 verspreidde de naam ‘Beatles’ zich over de hele VS en in februari 1964 hadden ze hun eerste Amerikaanse nummer één single met ‘I
Want to Hold Your Hand’.

Diezelfde maand zouden The Beatles samen de Atlantische Oceaan oversteken en maakten zij op 9 februari 1964 hun debuut in de VS met een optreden in de Ed Sullivan Show. Louise wist dat deze populaire primetime televisieshow een geweldig platform was voor nieuwe bands om hun talent te laten zien aan het Amerikaanse publiek en dus was ze ook één van de hoofdrolspelers in dit cruciale moment in de carrière van The Beatles.

Louise herinnerde zich de maanden voorafgaand aan het bezoek van de Beatles aan de VS: “Ik had in Liverpool met Brian [Epstein] en George Martin en Dick James gewerkt – ik heb vaak schriftelijk contact met hen gehad en hen alle informatie gegeven die ik kon krijgen over Billboard, Cash Box en Variety”, vertelde ze. “Ik belde Brian iedere week en schreef hem de hele tijd brieven. In die tijd was ‘The Ed Sullivan Show’ elke zondagavond op TV en ik bleef hem maar zeggen: Zorg dat ze op ‘The Ed Sullivan Show’ komen”. In 2021 werd Louise 90 en een groot deel van haar leven stond in het teken van haar jongere broer en zijn nalatenschap, waar ze oneindig trots op is. Wat The Beatles betreft, ik weet zeker dat ook zij erg dankbaar waren voor de steun die ze kregen van de oudere zus van George. Ze hadden wel ‘With A Little Help From Louise’ kunnen schrijven voor hun meesterwerk ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’.

(Bron: faroutmagazine.co.uk)
(Vert: Aad Kuling)