Hoe een reis van Paul McCartney naar Beddgelert leidde tot de Frog Song:

Door het geliefde boek Rupert The Bear (Bruintje Beer) bracht Paul in de jaren 80 een bezoek aan Gwynedd. Paul McCartney bezocht Beddgelert, begin jaren 80.

Velen weten dat de Beatles in augustus 1967 twee nachten in Bangor verbleven en dat ze daar het verdrietige nieuws hoorden dat hun manager Brian Epstein op 32-jarige leeftijd was overleden. Een minder bekend verhaal is waarom Paul McCartney nóg een reis naar Noord-Wales maakte en wel in de jaren 80 met zijn gezin naar Beddgelert.

Hij ging daar op bezoek bij Alfred Bestall, die tussen eind jaren 40 en 1960 auteur en illustrator was van 270 verhalen over Rupert The Bear. Dat bezoek werd de inspiratie voor het nummer We All Stand Together, ook bekend als de Frog Song.

Elaine Roberts en Mark Pocock vertellen dit verhaal op de website HistoryPoints.org:

In Beddgelert staat een gebouw genaamd Plas Tanygraig, dat is gebouwd in 1851. Het is vernoemd naar zijn locatie aan de voet van een klif, ‘onder de rots’. Paul en Linda McCartney verbleven daar een keer in de jaren 80. Het gebouw is nu een pension, Plas Tan y Graig (Tan y Graig is een alternatieve spelling sinds 1861).

Toen Plas Tany Graig in 1863 werd verkocht, had het onder meer tien slaapkamers, drie salons en twee ‘waterclosets’. Tegen 1900 verhuurde ene mevrouw Ellis er ‘comfortabele appartementen’ voor toeristen en fietsers, met een aparte ruimte als fietsenstalling. De volgende bewoners waren zakenman George Rudd en zijn vrouw. Hij hield toezicht over een aantal plaatselijke landgoederen en verkocht kolen, benzine en Welsh eiken meubilair. Hij transporteerde ook hout met gebruik van stoommachines. In de Eerste Wereldoorlog verloor het stel hun zoon. William, die vermeld staat op het oorlogsmonument in Beddgelert, was kapitein bij de Royal Welsh Fusiliers. Hij overleed op 29-jarige leeftijd aan het einde van de eerste Slag om de Somme in november 1916.

In eerste instantie werd tegen zijn ouders gezegd dat hij vermist was. Toen zijn overlijden werd bekendgemaakt, kreeg George een beroerte. Hij herstelde hier nooit helemaal van en overleed in juni 1917 op 56-jarige leeftijd.

Alfred Bestall, illustrator en schrijver van de kinderverhalen Rupert Bear, logeerde na de Tweede Wereldoorlog soms bij Plas Tanygraig wanneer vrienden of familie in zijn boerderij verbleven.

Begin jaren 80 reisde Paul McCartney met zijn gezin naar Bedgelart om Alfred te bezoeken. Dit is te lezen op de website HistoryPoints.org, die QR-codes heeft zodat je de verhalen naar je mobiel kunt scannen: ‘De McCartneys verbleven bij Plas Tanygraig, waarschijnlijk op aanbeveling van Alfred. Nadat hij Alfred had bezocht, schreef en produceerde Paul Rupert And The Frog Song, een korte tekenfilm geïnspireerd op een van Alfreds illustraties. Hij zong de hitsingle We All Stand Together van de film.’ Op een foto op de website staan de McCartneys en Alfred Bestall (met bril) bij Plas Tanygraig, samen met de toenmalige eigenaren van het gebouw.

John Beck is ere-secretaris van de officiële Rupert Bear Society: ‘The Followers Of Rupert Bear’. Hij zei: ‘Toen hij jong was, had Paul boeken van Rupert en later las hij ze voor aan zijn kinderen. Rupert was heel belangrijk voor hem.’

(Bron: dailypost.co.uk)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)