Hoe George Harrison zijn laatste nummer 1-hit maakte, “Got My Mind Set On You”.

Uitgebracht in 1988, Harrisons pittige nieuwe cover bracht hem terug in de hitlijsten – de laatste voor hem. Deze week zou George Harrison zijn 77ste verjaardag gevierd hebben. In februari 1988 markeerde de ‘stille’ Beatle zijn verjaardag met een degelijke hit:”Got My Mind Set On You” die steeg, omdat hij in die tijd zoveel op de Amerikaanse radio te horen was. Harrison had het nummer voor het eerst gehoord tijdens zijn eerste reis naar de Verenigde Staten in september 1963, ongeveer vijf maanden voordat de Beatles hun spectaculaire optreden hadden bij “The Ed Sullivan Show”.Zoals George later vertelde: “Ik was al eerder in Amerika geweest, de ervaren Beatle die ik was. Ik ging toen naar New York en St. Louis in 1963, om wat rond te kijken en naar het platteland van Illinois, waar mijn zus Louise toen woonde. Ik ging naar platenzaken en kocht de eerste LP van Booker T en de MG’s ‘Green Onions’ en wat van Bobby Bland, nou ja van alles.”

Een van die platen was van de 21-jarige James Ray, zijn debuutalbum uit 1962. Volgens Harrisons herinnering was de LP echt slecht, behalve het nummer “Got My Mind Set On You,” wat gecomponeerd was door Rudy Clark. Ray en Clark hadden een jaar eerder een top tienhit gescoord met “If You’ve Gotta Make A Fool Of Somebody” en ze hoopten dat hun hitformule zich zou herhalen met “Got My Mind Set on You”. Een jazzy versie van het nummer, gecompleteerd met opzwepende blaasinstrumenten en een gospelkoor, dat ook uitgebracht werd in dat jaar. Volgens Ray en Clark had het nummer de potentie om een regelrechte hit te worden, maar het mocht niet zo zijn. Tegen de tijd dat de Beatles Amerika veroverden in 1964, was Ray bezweken aan een overdosis drugs. Clark zou het beter vergaan: hij lanceerde een hit met “It’s in His Kiss (The Shoop Shoop Song”, opgenomen door Betty Everett en Cher, plus nog menige andere artiest, de jaren daarop. Clark won ook goud met “Good Lovin” van de Rascals.

Wat Harrison betreft, hij was “Got My Mind Set on You” nooit vergeten. Een tijdje dacht hij om het nummer erdoor te drukken als een coverversie door de Beatles. Ze hadden ooit opgetreden met “If You’ve Gotta Make A Fool Of Somebody” in de dagen voor hun faam en een soulachtige opname van “Got My Mind Set on You” zou geen misser zijn geweest, maar met bandleden John Lennon en Paul McCartney, die alsmaar originele hits produceerden werd het coveren van bestaande nummers schaars. In januari 1987 begon Harrison te werken aan zijn “Cloud Nine”-LP met, Jeff Lynne als producer. De muziekpers beschreef het album als een comeback, hoewel Harrison aangaf dat hij nooit weg was geweest. Hij scoorde zijn laatste hit in 1981 met “All Those Years Ago”, zijn geluidsvolle nagedachtenis aan Lennon.

Omgevormd naar “Got My Mind Set on You”, kwam het vroege jaren ’60- nummer van Clark weer brullend tot leven tijdens de “Cloud Nine “-productie. Alles viel op zijn plaats toen kampioen sessiedrummer Jim Keltner er een slepende beat onder zette in Harrisons Friar Park Studio. Harrisons oude vriend en “Dream Weaver”-hitmaker Gary Wright was er ook. In zijn oren klonk het drumpatroon verdacht veel op het nummer van Ray en Clark uit 1962. De “Cloud Nine”-sessies werden voortgezet en Harrison scherpte het nummer behoorlijk aan en versterkte “Got My Mind Set on You” met een helder geluidscontrast, in tegenstelling tot het jazzy origineel van Ray. Harrisons opname werd afgerond met Lynne op bas en keyboards, Keltner op drums, Jim Horn op sax en Ray Cooper op percussie.

Met een eigenzinnige, vaak afgespeelde zorgeloze video op MTV, bewees Harrison met “Got My Mind Set on You” een niet te missen hit te hebben, in 1988. Daarmee behaalde hij zijn eerste tophit sinds “Give Me Love (Give Me Peace on Earth)” van zijn “Living in the Material World”-LP (1973).

“Got My Mind Set on You” houdt ook het onderscheid vast van een laatste nummer-één-hit door een van de muzikanten die zich ooit de Beatles noemden. Hoewel..: je kunt er vergif op innemen dat ergens McCartney nog steeds aan het trainen is om weer een keer een topper neer te zetten.

(Bron:salon.com)
(Vert:Trix van Twist)