Hoe The Beatles de aandacht van Brian Epstein kregen met ‘My Bonnie’

In Oktober 1961 was Brian Epstein de manager van de muziek winkel van zijn familie in Liverpool, toen er opeens veel verzoeken binnen kwamen van fans voor een geïmporteerde single “My Bonnie”, genaamd, van The Beatles.

Epstein was er zeker van dat de single van Tony Sheridan was, een Engelse zanger die lang in Duitsland had gewerkt. Maar het bleek dat beide verhalen klopten.

“We hebben een opname gemaakt van ‘My Bonnie’ met Tony Sheridan voor Bert Kaempfert, een bandleider en producer,” vertelde Paul McCartney in het Beatles Anthology boek. “Het heette eigenlijk ‘Tony Sheridan und die Beat Brothers’. Ze vonden onze naam niet goed en zeiden, ‘Verander het in Beat Brothers; dat verstaat het Duitse publiek beter.’ We stemden ermee in – het werd een plaat.

“Het is alleen maar Tony Sheridan die zingt, met ons bonkend op de achtergrond,” zei John Lennon in 1963. “Het is verschrikkelijk. Het kon iedereen zijn.”

Ook al had het iedereen kunnen zijn, het was toch de eerste officiële en commerciële Beatles uitgave. De band speelde toen in de Top Ten Club in Hamburg, Duitsland, toen Kaempfert hen inhuurde om Sheridan te begeleiden.

In Juni 1961, met Pete Best nog op drums, namen ze ook een B-kant op, “The Saints,” een levendige rock versie van “When the Saints Go Marching In.” Maar het was “My Bonnie,” een rock achtige versie van een traditioneel Schots lied die de top 5 haalde van de Duitse single lijst, wat tot in Liverpool door golfde.

“We vonden deze plaat in Duitsland van een man met de naam Tony Sheridan en de Beat Brothers,” herinnerde zich Alistair Taylor, Epstein’s langdurige assistent, “de jongens waren niet meer dan een achtergrond band, en op een dag kwam Brian in de winkel en zei, ‘Weet je die plaat nog waar we er zoveel van verkochten, van die band de Beatles ? Dus zei ik, ja ? Hij weer, Nou die spelen in de Cavern. Laten we gaan kijken, dan kunnen we zien of het wat is.”

Lees er meer over: How the Beatles Got Brian Epstein’s Attention With ‘My Bonnie’.

“Brian hoorde dat we om de hoek speelden,” vertelde McCartney. “Dus kwam hij naar de Cavern en het nieuws bereikte ons: ‘Brian Epstein zit in de zaal – hij kan de manager of promoter worden. Hij is een volwassene, hoe dan ook het was wij en de volwassenen toen.”

Epstein was onder de indruk, en kort daarna tekenden de Beatles een vijf jarig contract met manager Epstein in Januari 1962. Diezelfde maand werd “My Bonnie” uitgebracht in Engeland, deze keer met de echte naam van de band, tot grote vreugde van de vroege Beatles fans.

“Ik had niets met het management van pop artiesten voor de dag dat ik naar de Cavern Club ging en de Beatles hoorde spelen, het was echt een totaal nieuwe wereld voor mij,” herinnerde Epstein zich. “Ik werd onmiddellijk gepakt door hun muziek, hun beat, en hun gevoel voor humor op het podium. En zelfs daarna toen ik hen ontmoette werd ik weer geraakt door hun persoonlijke charme. En daar is het echt allemaal begonnen.”

(Bron: ultimateclassicrock.com)
(Vert: Trix van Twist)