Hoe The Beatles inspiratie haalden uit Disney-films

The Beatles worden vaak de beste band aller tijden genoemd. De leden haalden veel inspiratie uit werk van andere artiesten; van de Victoriaanse romanschrijver Lewis Carroll tot de Nigeriaanse congaspeler Jimmy Scott. Tussen de vele invloeden die de band onderging waren ook de films van Walt Disney. Lees hier hoe zijn films The Beatles inspireerden:

Disney’s ‘Sneeuwwitje en de zeven dwergen’ gaf de wereld veel beeldbepalende en vernieuwende liedjes, zoals ‘Hé Ho’ en ‘Sunday my prince will come’. Eén van de hits van The Beatles werd geïnspireerd door een minder bekende song uit de film. Op het debuutalbum ‘Please please me’ staat de ballade ‘Do you want to know a secret’, die geïnspireerd werd door het liedje ‘I’m wishing’ uit de film. Toen John Lennon kind was had zijn moeder hem met dit lied kennis laten maken. De eerste tekstregels uit het lied zijn ‘Wanna know a secret?/Promise not to tell?/We are standing by a wishing well.’ De twee liedjes hebben dezelfde dromerige sfeer.

De films ‘Bambi’ en ‘Dumbo’ inspireerden Paul McCartney. De invloed die Disney had op de Fab Four was niet alleen esthetisch. Vanaf het begin speelden schattige dieren een belangrijke rol bij het merk
Disney. Kinderen die met deze films opgroeiden, konden zich daardoor goed inleven in dieren en hun lot. Volgens BBC News vindt Paul dat vooral Disney’s succesfilm ‘Bambi’ uit 1942 een grote invloed heeft gehad op zijn houding ten opzichte van dieren. De film bevat meerdere scènes waarin Bambi en het gezin moeten vluchten voor jagers. De meest bekende scène uit de film is die, waarin Bambi’s moeder door een jager wordt doodgeschoten terwijl haar zoon rent voor zijn leven om aan de jagers te ontkomen. Paul: “Ik denk dat die film mij heeft geleerd dat jagen verboden zoumoeten worden. Kijk naar ‘Dumbo’ en je ziet dat zijn moeder slecht wordt behandeld. Een aantal van dit soort klassieke verhalen heeft ertoe geleid dat kinderen die ermee opgroeiden het een slecht idee vinden om dieren wreed te behandelen.” Paul vertelt dat de film er ook voor heeft gezorgd dat hij als activist is gaan strijden voor dierenrechten. De voormalige Beatle heeft vanaf die tijd veel werk verzet voor de PETA.

The Beatles kregen bijna een rol in een Disney-film. In het begin van de carrière van The Beatles maakte Walt Disney nog steeds films en het scheelde weinig of hun paden hadden elkaar gekruist. In de originele versie van de film ‘Jungle Book’ speelt een drietal zingende aasgieren met Beatle-haar en een Engels accent, die duidelijk gebaseerd zijn op The Beatles. Walt Disney wilde eigenlijk dat The Beatles de rol van deze gieren in de film zouden spelen, maar dat is nooit gebeurd. Radio Times meldt dat dat kwam, doordat er geen ruimte was in hun agenda. The Beatles zouden in hun latere werk eer blijven bewijzen aan het werk van Disney. In 1967, het jaar waarin ook ‘Jungle Book’ uitkwam, namen The Beatles een klein standbeeldje van Sneeuwitje op in de collegefoto voor de hoes van hun album ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’.