Hoe The Beatles op politiebureau Newcastle terechtkwamen

Politieagent Doug Garratt heeft tijdens zijn lange carrière veel mensen gezien, maar de nacht dat The Beatles de kantine van het politiebureau in Market Street in het Noord-Engelse Newcastle binnenliepen was zonder twijfel het meest bijzonder. Toen John, Paul, George en Ringo eenmaal binnen waren, reageerde Doug snel en pakte een menu van de kantine en vroeg hen om handtekeningen. Bij zijn thuiskomst gaf hij de handtekeningen aan zijn veertienjarige dochter Eileen. Deze Eileen, die nu mevrouw Bainbridge heet en in Cramlington in Northumberland woont, verkoopt de handtekeningen op een veiling bij veilinghuis Anderson en Garland; verwachte opbrengst: £ 1500 – £ 2500.

Om aan de menigte fans te ontkomen was de groep op het politiebureau gebleven en had politie-uniformen gekregen om aan te trekken, zodat ze onopvallend naar hun concert in het stadhuis van Newcastle konden worden gebracht. Eileen kent natuurlijk het verhaal dat haar overleden vader over de vermomming met uniformen vertelde: “Mijn vader was als politieagent gestationeerd in het East End van Newcastle, toen The Beatles naar Newcastle kwamen, voor een optreden in het stadhuis. In het centrum van Newcastle werden extra politieagenten gedetacheerd om de menigte schreeuwende Beatlesfans in de hand te houden. Papa was een van die politieagenten en vertelde dat die aan The Beatles uniformen hadden geleend om veilig het politiebureau te kunnen verlaten en naar het stadhuis te komen. The Beatles zaten in de kantine van het bureau en mijn vader kon ze daar om hun handtekeningen vragen. Hij had geen papier bij de hand, vandaar dat de handtekeningen op de achterkant van het kantinemenu zijn geschreven. Ze bleven op het bureau totdat het tijd was om naar het stadhuis te gaan. De meisjes op school waren allemaal gek op The Beatles.”

Het menu is enigszins ingekort, zodat het in een kader past, maar je kunt nog steeds lezen wat er die dag voor toetjes te krijgen waren: Steamed syrup roll & custard, Baked apple roll & custard, Steamed lemon curd & custard, Rice pudding & custard. Alle gerechten kostten vier pence.

The Beatles gaven in 1963 vier concerten in Newcastle. In januari waren ze in de Majestic Ballroom; in het stadhuis in maart – waarbij Tommy Roe en Chris Montez ook optraden – en in juni. Hun optreden op 23 november was het negentiende van hun herfsttournee, met op de playlist o.a. de nummers ‘I Saw
Her Standing There’, ‘From Me To You’, ‘All My Loving’, ‘You Really Got A Hold On Me’, ‘Roll Over Beethoven’, ‘Boys’, ‘Till There Was You’, ‘She Loves You’, ‘Money (That’s What I Want)’ en ‘Twist And
Shout’.

(Bron: chroniclelive.co.uk)