Huis van George Harrison, Kinfauns in Esher, krijgt blauwe plaquette

WebmasterNieuws

De legendarische Beatlesgitarist George Harrison wordt postuum geëerd met een blauwe plaquette op zijn voormalige huis Kinfauns in Esher.

Pattie Boyd, de eerste echtgenote van de overleden musicus, die samen met hem in Kinfauns woonde van 1965 tot 1970, zal de plaquette vandaag om 18.30 uur onthullen op de Claremont Drive nr. 16, waar het originele huis gevestigd was.

De beroemdheid van ‘Here Comes the Sun’, overleden in 2001, kocht het pand in juli 1964 voor ruim € 23.000, nadat hij, op advies van Walter Strach, de accountant van de band, London verliet om zijn fans te ontvluchten.

Om dezelfde reden verhuisden John Lennon en Ringo Starr naar St George’s Hill in Weybridge. De fans wisten George echter te vinden en kerfden hun berichten aan hem in de houten hekken van het huis.

In 1967 beschilderden Pattie en George de buitenkant van hun huis met psychedelische patronen, geïnspireerd door het boek Tantrum Art.

Onder de bezoekers aan Kinfauns bevonden zich ook Mick Jagger en Marianne Faithfull, die langskwamen, niemand thuis troffen en toen ‘Mick en Marianne waren hier en we houden van jullie’ op de voorkant van het huis schilderden.

In 1968, toen de Beatles terugkeerden uit India, namen ze enkele demo’s op in het huis, die bekend werden onder de naam de Kinfauns of Esher Demo’s.

Een paar van deze liedjes werden later opgenomen voor The White Album, dat volgend jaar 50 jaar bestaat en om die reden wordt ge-remixed en opnieuw uitgegeven.

Het huis werd in 2003 grotendeels gesloopt en vervangen door een huis van twee verdiepingen, waarbij de twee ronde studioramen in het nieuwe gebouw werden verwerkt.

(Bron: surreycommet.co.uk)

(Vert: Linda Weller)