India gaat ‘Concert voor Bangladesh’ met Anoushka Shankar en Dhani Harrison organiseren

India gaat dit jaar opnieuw het beroemde ‘Concert voor Bangladesh’ organiseren, gelijktijdig met de festiviteiten die Bangladesh gaat houden om de 50e verjaardag van het originele concert te vieren. Het concert zal onder leiding staan van Dhani Harrison en Anoushka Shankar, zoon en dochter van de originele sterren van het concert, George Harrison en Ravi Shankar.

Het originele concert, dat in 1971 in Madison Square Garden in New York werd gehouden, stond onder leiding van George Harrison en Pandit Ravi Shankar. Het concert speelde een belangrijke rol bij de internationale bewustwording van de strijd voor vrijheid in Bangladesh en de vluchtelingencrisis in Oost-Pakistan.
Het concert zal onder leiding staan van Dhani Harrison en Anoushka Shankar, zoon en dochter van de originele sterren van het concert, George Harrison en Pandit Ravi Shankar. Het evenement zal worden uitgevoerd onder het beschermheersschap van de Indiase Raad voor Culturele Betrekkingen. Het is dit jaar 50 jaar geleden dat het originele concert werd gehouden. Het wordt nog steeds gezien als een mijlpaal voor wat betreft ‘culturele diplomatie’. Ravi Shankar staat erom bekend dat hij de Indiase muziek naar het westen heeft gebracht en George Harrison was een beroemd cultureel icoon.

Er was een officiële aankondiging van het concert tijdens het bezoek van de Indiase premier Narendra Modi aan Dhaka op 26 en 27 januari. Dit was het eerste buitenlandse bezoek van de Indiase premier in meer dan een jaar. Zijn laatste buitenlandse bezoek was aan Dhaka in november 2018. Daarna zijn er wegens de COVID-19-pandemie geen buitenlandse bezoeken meer geweest.

Het concert was het eerste in zijn soort en werd het model voor toekomstige liefdadigheidsevenementen in het Westen. Er wordt geschat dat het 12-miljoen dollar voor Bangladesh opbracht. Destijds werd het concert bezocht door 40.000 mensen. De omvang van het concert en de bewustwording die het genereerde was dusdanig dat het lastig was voor de VS om Pakistan te steunen, omdat ze bang waren voor repercussies in eigen land.

De VS hadden hun marineschip naar de Baai van Bengalen gestuurd om hun toenmalige bondgenoot West-Pakistan te helpen, maar dit was alleen maar machtsvertoon dat op niks uitliep. Vorig jaar heeft India evenementen in Spanje georganiseerd om het 100e geboortejaar van de legendarische sitarspeler Pandit Ravi Shankar te herdenken. Er werd een tentoonstelling georganiseerd waar diverse memorabelia werden getoond, zoals een blijk van waardering die was gegeven aan George Harrison ter herdenking aan de verkoop van meer dan 1-miljoen dollar van de plaat ‘Concert For Bangladesh’.

(Bron: dnaindia.com)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)