INTERVIEW AD TERVOORT HEEMSKERK FM

WebmasterBFNL Interviews

18 jaar was de Beatlesshow van Ad Tervoort op Radio Heemskerk, tegenwoodig Heemskerk FM, een vertrouwd geluid.

Onlangs maakte hij zijn laatste van meer dan 900 wekelijkse programma’s — om precies te zijn 910 -over de beroemde Liverpoolse band. Een goede reden voor Beatlesfanclub.nl om met Ad terug teblikken. Uiteraard beginnen we bij het begin.

Ad(1950) vertelt dat hij de Beatlesmania uiteraard bewust heeft meegemaakt. Hij werd zelf door het Beatlesvirus gegrepen toen hij She loves you voor het eerst hoorde op de bandrecorder van zijn broer, om vervolgens alles van de band te kopen. Op dat moment ontstond al een idee om er iets voor de radio mee te gaan doen. Pas nadat Ad Tervoort van Wijk aan Zee naar Heemskerk verhuisde en de lokale omroep vlak in de buurt gevestigd bleek te zijn, werd zijn idee een realiteit.

Het was het Tervoort niet om te doen om alleen de bekende nummers te laten horen, maar juist ook om het onuitgebrachte werk voor het voetlicht te brengen, de zogenaamde outtakes. Het boek The Complete Beatles Chronicles van Mark Lewisohn hielp hem om de nodige achtergrondinformatie te geven en ook de site van Beatlesfanclub.nl hielp hem een handje.

Op de vraag ‘had je verwacht destijds dat je het programma zo lang zou doen? ‘ antwoord Ad ‘Nee, echt niet. Mensen vroegen me ook wel eens of er nog wel iets nieuws te vertellen was over The Beatles. Maar ga naar internet en typ ‘Beatles’. Elke dag is er wel nieuws. Ik kreeg boeken toegestuurd die ik recenseerde en zo ging ik maar door. Van EMI kreeg ik ook de platen toegestuurd en zelfs de drie promo’s van Anthology.’

Hoogtepunten van Tervoort waren de interviews met Pete Best en Adje Bouman en uiteraard de 500e uitzending. Omdat Ad met zo veel enthousiasme praat over zijn programma rijst de vraag waarom hij er nu mee gestopt is. Ad blijkt de Beatles nog niet zat te zijn, maar recent heeft Heemskerk FMzijn programmering  vernieuwd. OmdatTervoort ook in het bestuur van de omroep zit en hij niet voorgetrokken wilde worden, is daardoor ook zijn Beatlesprogramma komen te vervallen. Ad Tervoort blijft zich echter met dezelfde bezieling bij de omroep betrokken. En ook zijn liefde voor The Beatles gaat nooit meer weg!