INTERVIEW MET DIETER HOFFMANN

WebmasterBFNL Interviews

Dr. Dieter Hoffmann bracht onlangs een 10”-LP met de singles van Paddy, Klaus & Gibson (met onder andere Klaus Voormann) uit waarop de singles van het drietal verzameld zijn. Beatlesfanclub.nl sprak met hem.

U bracht onlangs een 10’-LP van Paddy, Klaus & Gibson uit. Hoe kwam dat zo?
Ik verzamelde al een tijdje platen en ik kocht ook alle singles van Paddy, Klaus & Gibson en ik vond de muziek erg goed. En ik kende ook het artwork van Klaus Voormann en voor mij is hij een van de meest belangrijke mensen in de muziekwereld omdat hij zowel een artiest als een muzikant is en hij speelde vaak met de Plastic Ono Band, met John Lennon, George Harrison en The Beatles en zo en ik vond zijn muziek erg goed en zijn idee om kunst, tekeningen en muziek samen te brengen. En daarom ging ik op zoek naar zijn kunst en zijn muziek en vatte ik het plan op om één plaat te maken van al die singles. En ik kreeg het voor elkaar!

Ja! En het is een prachtige 10” met een hoes van Klaus Voormann…
Ja en het is de achterkant van een Starclubsingle, van Eyes, ken je die? Van een band waarin hij speelde voor Paddy, Klaus & Gibson en ik vroeg hem of ik die mocht gebruiken maar één van de hoofden zat te laag dus ik moest een nieuwe tekening van het hoofd maken en hij vond het mooi en accepteerde het.

Dat moet u als een groot compliment hebben gezien.
Ja. En ik vroeg hem of ik de plaat mocht maken en hij zei dat het slechte muziek was en dat hij er niet van hield. Maar nadat hij de plaat had gezien was hij verbaasd en schreef hij mij een brief en zei dat hij het geweldig vond en hoopte dat alle mensen het mooi vinden en het kopen en dat gold ook voor Gibson Kemp, ik belde hem en hij vond zijn oude muziek rotzooi! Maar hij was ook verbaasd en zei dat het de eerste keer was dat iemand hem een plaat gaf met zijn muziek. En hij zei dat zijn kleinkinderen het leuk zullen vinden en daarna heb ik niets meer van hem gehoord

De muziek is niet eens zo slecht, er staan best aardige nummers op.
Ja, vind ik ook, ik vond de muziek goed en ik was blij dat ik deze plaat kon maken.

Wanneer hoorde u de muziek voor de eerste keer?
Ik denk in ’64 en ’65.

En kende u destijds Klaus Voormann?
Nee, ik heb hem nooit ontmoet, net als Gibson, met wie ik gebeld heb maar ik heb hem nooit ontmoet.

Had u de originele mastertapes, want de opnames klinken erg goed.
Ik had de originele singles en ik heb er een master van gemaak en ik vind dat ze fantastisch klinken.

Ze zijn dus gemasterd van de originele singles?
Ik had de meeste singles 7 of 8 keer en ik heb de beste die ik had uitgebracht.

En was er geen platenmaatschappij die de masters bezit?
Dat weet ik eigenlijk niet…. Ik denk dat Pye niet meer bestaat en ik heb GEMA de rechten afgedragen zodat de componisten geld krijgen dus ik denk dat het allemaal legaal is.
Het is dus geen bootleg?
Dat denk ik niet.

En mensen die de plaat willen kopen, waar kunnen ze terecht?
Ik heb er 300 gemaakt en zijn er al 200 verkocht. Ze zijn te koop bij Discogs en via het Beatlesmuseum in Halle. Ik heb ook vijftig platen aan Gibson Kemp en Klaus Voormann kado gedaan maar die zei dat hij al genoeg platen had maar heeft drie van de platen voor me gesigneerd dus dat is voor mij een teken dat hij ze goed vindt.

En Paddy Chambers leeft niet meer toch?
Nee, volgens mij is hij in 2002 of 2003 overleden. Ik heb nog wel zijn vrouw proberen te bellen maar dat is niet gelukt.

Maar Klaus was en is, zoals u zelf al zei, een erg belangrijke bassist?
Ja en ik geloof dat hij een samenwerking is aangegaan met één van The Beatles, volgens mij Paul McCartney om een boek te maken over de ontmoeting tussen Elvis en The Beatles.

Daar is niet veel niet over bekend dus dat zou mooi zijn!
Hij maakte twee tekeningen van hen die in zijn winkel te koop zijn en nu gaat hij er dus een boek over schrijven.

Ik heb ooit een interview met Klaus proberen te krijgen.
Dat is erg moeilijk, hij geeft geen handtekeningen, hij is nogal verlegen en hij vertelde me dat mensen veel geld proberen te verdienen met zijn handtekeningen en daar houdt hij niet van.

Dat kan ik mij voorstellen maar ik wil alleen maar met hem praten over zijn geweldige muziek, want hij speelde uiteraard met John Lennon en de Plastic Ono Band en met George, maar bijvoorbeeld ook op You’re so Vain van Carly Simon en hij deed veel sessies.
En hij produceerde ook veel Duitse artiesten….
Trio, met Da Da Da, ook nog heel populair in Nederland geweest!
En hij bouwt ook nog instrumenten, een nieuwe bas en hij werkt maar door dus het is lastig om hem te spreken te krijgen.

Het is aardig dat u de moeite heeft gedaan om deze 10”-plaat uit te brengen en ik kende hun nummers nog niet, ik had uiteraard wel van ze gehoord.
Het is heel moeilijk om hun platen te vinden op Ebay of Discogs en ik spaar ze al heel lang en ik geloof dat ik van deze drie er al zo’n 20 of 30 heb in alle verschillende varianten en het is lastig ze te krijgen.

En dit was in 1964 en 1965, dus voordat hij bij Manfred Mann ging spelen?
Ja, hij schreef een necreologie in de Spiegel over Jack Bruce, en Jack Bruce was de bassist voor Manfred Mann, dus hij kon de baan krijgen toen Jack Bruce uit de band stapte en hij bedankte hem ervoor. Ik heb veel platen van Klaus verzameld en hij speelde met Nilsson en Carly Simon en zo veel mensen, ik denk dat hij met 20 of 30 bands heeft gespeeld en hij is altijd druk met muziek en hij maakt tekeningen en schilderijen en hij is net iemand uit de renaissance die ook veel dingen tegelijk deden

En niet alleen dat, maar het lijkt me nog een aardige kerel ook!
Jazeker! Ik hoop hem ooit te ontmoeten maar dat wordt lastig

Nu hebben we in ieder geval de plaat met die prachtige hoes, dus bedankt daarvoor! Heeft u nog plannen om een volgende plaat uit te brengen?

Dat weet ik nog niet.

Interview Ron Bulters