IS 10 APRIL EEN DAG OM TE TREUREN?

BFNLBFNL Columns, Nieuws

De laatste tijd gaat er bijna geen dag voorbij of ik krijg op mijn Facebook pagina wel een melding over de goeie ouwe Beatles tijd. Denk er aan, het is vandaag, precies op deze dag …. zoveel jaar geleden dat the Beatles ……

Vandaag is het 10 april. Wat gebeurde er vijftig jaar geleden op 10 april 1970? Een interview dat Paul McCartney zichzelf afnam, en bestemd was voor de persmap van zijn solo LP McCartney lekte uit. In het interview verklaart Paul te zijn vervreemd van the Beatles en voortaan zijn eigen weg te gaan” Het uitgelekte interview verschijnt in alle kranten in de hele wereldpers. Wat er al een tijdje aan zat te komen is nu definitief “the Beatles zijn uit elkaar”. Dat was vijftig jaar geleden. Einde van een tijdperk?

Wat schreef ik vijftig jaar geleden in het fanclubblad? Ik schreef: “weer zo’n opgeblazen Beatle rel”. Wilde ik het niet geloven dat the Beatles uit elkaar waren? Ja en nee. De scheiding sudderde natuurlijk al een tijdje, maar maakte Paul McCartney nu echt het definitieve einde van the Beatles bekend in dit zelf afgenomen interview? Ik twijfelde er aan. Het interview was heel wat langer dan één vraag. Hij stelde zichzelf de vraag: “Ben je van plan een nieuwe LP of single met the Beatles te maken?” en zijn antwoord was kort en duidelijk “nee”. Maar daarna stelde hij zichzelf nog een vraag: “Is deze LP een rustpunt in the Beatles, of het begin van een solo-carriëre?” Zijn antwoord luidde: “De tijd zal het leren. Omdat het een solo-LP is betekent het de start van een solo-carriëre… omdat er geen breuk is met the Beatles betekent het een rustpunt, dus het is beiden”. Twijfel dus.

Een week later zegt John Lennon in een interview met het blad “Rolling Stone” “Ik ben al veel langer geleden uit the Beatles gestapt, naar we hadden besloten het stil te houden en er niet over te praten.” En tenslotte: “Wat Paul nu doet is een grove publiciteitsstunt”. De ruzie was nu dan toch echt duidelijk.

Houden we 10 april 1970 aan als de datum dat the Beatles uit elkaar gingen? Ach, waarom niet. Was 10 april 1970 het einde van een tijdperk? Ik schreef later: “the Beatles zijn uit elkaar, maar de muziek van the Beatles is niet uit elkaar”. Dat klopt nog steeds, vijftig jaar later. Niet teveel treuren dus vandaag!

– Har van Fulpen – Erevoorzitter (grondlegger) Beatlesfanclub.nl