Is er een nummer 1-hit van de Beatles waarop Ringo Starr zingt?

De Beatles stonden dan wel bekend als de “Fab Four”, maar als je kijkt naar wie de nummers geschreven hebben zie je altijd twee namen: John Lennon en Paul McCartney. Pas later tijdens het bestaan van de groep werd George Harrison ook als schrijver vermeld.

Het was zelfs pas bij Abbey Road, het laatste studioalbum van de band, dat een nummer van Harrison (“Something”) nummer 1 in de hitlijsten kwam te staan. Maar van Ringo Starr, de onbekommerde drummer van de band, waren er niet echt veel nummers op de Beatlesalbums.

De enige twee Beatlesnummers die alleen op Ringo’s naam staan zijn “Don’t Pass Me By” (1968) en “Octopus’s Garden” (1969). Maar hij zong wel lead-vocals op andere nummers. Behalve op zijn twee eigen nummers zong hij de lead-vocals op “With a Little Help From My Friends’ op Sgt. Pepper’s.

Maar Ringo’s grootste hit is het nummer waarmee hij het meest geassocieerd wordt. Dat is “Yellow Submarine”, en dit nummer kwam in 1966 heel dicht in de buurt van de nummer 1-positie op de Billboard Hot 100.

‘Yellow Submarine’ stond 9 weken in de hitlijst, met als hoogste positie nr. 2.

Je kunt niet ontkennen dat Ringo dichtbij was. In september 1966 stond “Yellow Submarine” bijna op nummer 1. De hoogste plek was nummer 2 halverwege die maand.

“You Can’t Hurry Love” van de Supremes stond destijds op de bovenste plek, waar het de week ervoor terecht was gekomen. Ringo of de Beatles hoeven zich niet te schamen dat “Yellow Submarine” die nummer 1-plaats niet heeft bereikt gezien het hoge niveau van dat nummer.

En met 20 nr. 1-singles hadden de Beatles meer nummers op de hoogste positie dan enig andere artiest ooit. Ze waren niet onbekend met die hoogste plek, en ze hadden ook meer succes in hun platenverkoop dan welke artiest ook.

Maar aangezien de andere bandleden van de Beatles wel een nummer 1-hit hadden was het leuk geweest als dat ook voor Ringo het geval was geweest. Toen hij zijn solocarrière begon duurde het niet lang voordat hij bovenaan stond.

Ringo had een paar nummer 1-hits als soloartiest, met inbegrip van 1 nummer dat hij zelf schreef.

Nadat de Beatles in 1970 uit elkaar gingen begon elk bandlid aan een succesvolle solocarrière. George Harrison was de eerste met een nummer 1-hit (“My Sweet Lord”) in 1970. De volgende was Paul McCartney met “Uncle Albert/Admiral Halsey” in 1971.

Ringo versloeg echter de grote John Lennon in deze race. In 1973 stond Ringo op nr. 1 in de Billboard Hot 100 met “Photograph”, een nummer dat hij met Harrison schreef en met zijn soloband had opgenomen.

Slechts twee maanden later (januari 1974) stond Ringo weer bovenaan de hitlijst met zijn uitvoering van “You’re 16”. Lennon kwam pas op die plek in november dat jaar, toen “Whatever Gets You Through the Night” nummer 1 stond.

Ringo stond bijna op 1 met de Beatles maar, zoals men zegt, soms moet je het zelf doen als het goed moet zijn.

(Bron: cheatsheet.com)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)