It was 50 years ago today

BFNLBFNL Columns, Nieuws

Ik kreeg de vraag al een paar keer eerder deze week: ga jij op 10 april stil staan bij het feit dat The Beatles precies 50 jaar uit elkaar zijn? Ik heb die vraag telkens beantwoord met een quasi geschrokken “Zijn ze uit elkaar dan? Wat een domper op deze dag.”.

Eerlijk gezegd is 10 april 1970 voor mij niet de datum waarop The Beatles uit elkaar gingen. Het was hoogstens de datum waarop het bekend gemaakt werd. Feitelijk speelden ze de laatste keer gezamelijk op 20 augustus 1969. Misschien is 22 augustus 1969 nog wel een mooiere datum. De laatste fotosessie. Op de dag af exact 7 jaar nadat de eerste foto met Ringo in de gelederen werd gemaakt. Het maakt het Beatlesverhaal een stuk mythischer.

Maar als ik nog eerlijker ben is mijn quasi reactie niet zo heel erg van de waarheid verwijderd. Zoals Har van Fulpen – zijn column vindt je elders – in 1970 de fanclub gewoon in stand liet, waarmee feitelijk de oudste Beatlesfanclub ter wereld ontstond , zo ben ik nog dagelijks bezig met bijvoorbeeld het beantwoorden van vragen. De aandacht voor The Beatles neemt – vooral bij jongeren – alleen maar toe.

In dat opzicht kan je stellen dat The Beatles feitelijk nooit uit elkaar zijn gegaan. Sterker nog, 50 jaar na dato verschijnt er nog regelmatig “nieuw” werk van de band. Weliswaar opgenomen in lang vervlogen tijden, maar toch nieuw voor het oor.

Recente bezoeken aan Londen en Liverpool bewezen hoezeer The Beatles nog leven onder de mensen. De Applescruffs die rond de studio hingen, waren vervangen door een nog grotere horde rond het befaamde zebrapad en in Liverpool liepen waarschijnlijk even veel fans rond als op het hoogtepunt van Beatlemania.

Zolang de aandacht rond The Beatles blijft – en de bijdragen van de andere columnisten bewijzen dat maar al te goed, blijven The Beatles bij elkaar. Misschien niet fysiek maar wel spiritueel.

– Ron Bulters – Voorzitter Beatlesfanclub.nl