It’s Bye-Bye from Them (Stof tot stof)

BFNLBDJ´s Cellar Full Of Remixes, BFNL Columns

Het is de tijd van het jaar om degenen te herdenken die zijn ontsnapt aan deze door virussen geteisterde aarde. We presenteren een paar van de overledenen die een rol speelden in de geschiedenis van de Beatles. Ondertussen improviseert Paul McCartney op de piano op een thema van Samual Barber:  Adagio For Strings.

Je kunt het allemaal hier beluisteren:

Achtereenvolgens hoor je:

Mick Fleetwood: haalt herinneringen op aan Peter Green, gitarist van Fleetwood Mac en componist van Albatross. Albatross was de inspiratie voor het Beatlesnummer Sun King. Green componeerde ook Black Magic Woman, dat een klassieker werd in de uitvoering van Santana.

Simon Posthuma: medeoprichter van The Fool, de kleine groep kunstenaars die de kleding ontwierp voor de Beatles (en vele anderen) in het tijdperk van Sgt Pepper. Ook versierden ze de Apple Store, het huis van George Harrison, Lennons Rolls Royce en de piano van McCartney. Ze ontwierpen (helaas niet uitgevoerd) een hoes voor de Sgt Pepper. Posthuma scoorde zelf ook kleine hits met The Fool en als het lid van het duo Seemon And Marijke. De naam The Fool inspireerde McCartney om The Fool On The Hill te schrijven.

Spencer Davis: Leider van de Britse band die groot scoorde met het door Steve Winwood gezongen Gimme Some Lovin en met I’m a Man. Hij raakte bevriend met de Beatles en is te zien met een gastoptreden in de film Magical Mystery Tour.

Terry Doran: Doran ontmoette de Beatles voor het eerst in Liverpool, via Epstein en verkocht de band hun eerste auto, evenals het busje waarmee ze naar optredens in het zuiden van Engeland reisden, waarna hij bij Apple ging werken. Hij wordt vaak aangehaald als de inspiratie achter de regel “Meeting a man from the motor trade” in het nummer She’s Leaving Home uit 1967.

Ivry Gitlis: Israëlische klassieke violist die met Yoko Ono speelde in The Rolling Stones Rock ‘n’ Roll Circus.

Astrid Kirchherr: Fotograaf bekend van vroege Beatlesafbeeldingen.

Little Richard: Een rock-‘n-roll-pionier, wiens invloed zich uitstrekt over generaties. De Beatles coverden veel van zijn liedjes. Zij kwamen hem tegen in Hamburg en in Liverpool. Zo legden zij ook contacten met leden van de band van Little Richard: Jimmi Hendrix en Billy Preston.

Chad Stuart: De helft van het British Invasion-duo Chad And Jeremy. Hij scoorde een hit met de compositie From A Window van McCartney.

Sean Connery: Bond; James Bond.

Louis van Dijk: Virtuoze pianist, wereldberoemd in heel Nederland, zoals hij zelf zei. In 1970 nam hij een LP op waar hij Lennon-McCartneyliedjes speelt op het kerkorgel van de Hervormde Kerk in Loenen. Luister op Spotify, het is nog steeds mooi.

Tom Mulder: Nederlandse radiopresentator (Veronica, TROS, Radio 10 Gold) van langlopende documentaireseries over de Beatles, zoals Poster en The Beatles Story.

– Bob de Jong –