Jan Hendrik Breeuwer : 40 jaar fanclubmedewerker – (40,5 jaar fanclublid)

Jan Hendrik Breeuwer is geboren op 13 januari 1961. Al vanaf zijn kleutertijd is hij gek van The Beatles. Zijn vroegste herinnering aan The Beatles is de single ‘Can’t Buy Me Love’. Prachtig vond hij die. De plaat daarna ‘A Hard Day’s Night’, vond hij wat minder. Hij weet nog dat hij, als jochie van zes jaar op de kleuterschool, ‘Yellow Submarine’ meezong. Verder vond hij het vreselijk toen op het NTS Journaal, in april 1970 bekend werd gemaakt, dat The Beatles uit elkaar gingen. Tot zover zijn vroegste herinneringen aan The Beatles.

In 1977 raakte hij als zestienjarige echt fanatiek in The Beatles geïnteresseerd toen hij op een schoolreis strafwerk kreeg. Hij moest de kantine schoonmaken, als een soort strafcorvee. Er werd door een van de begeleiders een plaat van The Beatles opgezet met hun bekende nummers en deze begeleider neuriede en zong alles mee. Wat geweldig toch die Beatles. Jan Hendrik vroeg welke plaat er gedraaid was en zei dat zijn strafwerk eigenlijk zo wel heel aangenaam was geweest. Het bleek de rode verzamelelpee te zijn. Dat had hij goed onthouden en al gauw had hij de rode en blauwe dubbelaar thuis en draaide ze grijs.

Dan ga je toch op zoek naar meer en zo is ’t gekomen, hè. Hij raakte zo van The Beatles in de ban dat hij zich in februari 1979 aanmeldde bij de Nederlandse Beatles Fanclub. Hij kreeg in maart 1979 bericht dat er een ledenstop was, maar blijkbaar had Har van Fulpen hem toch in het ledenbestand opgenomen, want in augustus 1979 viel gratis en voor niets Nota Beatles 111 op de deurmat. In het blad stonden advertenties waarin nieuwe medewerkers werden gezocht. Toen hij zomaar een gratis fanclubblad kreeg, was Jan Hendrik natuurlijk ook wel bereid om wat terug te doen en meldde hij zich aan als medewerker. Hij ontving na de jaarwisseling een briefkaartje van de fanclub, gedateerd 4 januari 1980, met daarop onder andere de mededeling dat hij was aangenomen als medewerker. Zodoende kwam hij al gauw bij de harde kern terecht en viert hij nu zijn jubileum.

Eerst vertaalde hij stukjes uit het Engels voor Nota Beatles. Daarna mocht hij meehelpen op Beatlesdagen en nog later hielp hij Henk van der Woude en Bertus Elzenaar met het lay-outen van het fanclubblad, dat inmiddels van naam was veranderd in Beatles Visie.

In 1984 stapte hij uit het dagelijks bestuur van de fanclub, omdat hij zou gaan studeren. Wel mocht hij samen met onder anderen Bertus Elzenaar en Robert van de Bijl in 1985 nog een radioprogramma maken over The Beatles bij Radio Octaaf in Amsterdam.

Bertus Elzenaar was inmiddels een persoonlijk vriend van hem geworden en dat duurt nu inmiddels ook al ruim 40 jaar. In 1985 is Jan Hendrik gaan werken als audicien. Hetgeen wil zeggen dat hij hoortoestellen aan ging meten bij slechthorenden. In 1986 is hij met zijn Arubaanse vrouw Ricci getrouwd. Ongeveer in 1999 vroeg Bertus hem om weer te gaan vertalen voor B.O.H.N. (Beatles Fanclub Op Het Net). Jan Hendrik had zelf thuis geen computer. Jan Hendrik is helemaal geen computer-nerd, alhoewel hij er op zijn werk wel heel veel mee van doen had. Zodoende stuurde Bertus hem via zijn Tante Pos de artikelen die Jan Hendrik dan vertaalde en die Bertus daarna dan weer op B.O.H.N. zette. Omslachtig natuurlijk, zodat Bertus hem een tweedehands computertje gaf, zodat hij al snel het spul per e-mail aan hem kon zenden.

Het vertalen werd steeds meer en dat was met zijn werk als audicien niet meer te combineren. Inmiddels doet hij voor www.beatlesfanclub.nl dus geen vertalingen meer. Want anders zou het elke avond nachtwerk worden en zou hij ruzie met Ricci gaan krijgen. Vanaf dat moment deed hij af en toe een boek- of CD-bespreking en bepaalde hij de waarde van Beatles-items (voornamelijk elpees en singles) voor leden die de club daar om vroegen. Verder deed hij namens www.beatlesfanclub.nl elke vrijdag, bij de Beatles Show van Ad Tervoort bij Radio Heemskerk, om circa 19:30 uur, een praatje per telefoon waarin in het laatste Beatlesnieuws werd besproken. Op vrijdag 9 december 2005 was hij daar live in de studio om de muzikale betekenis van John Lennon te bespreken.

In september 2008 zijn Ricci en Jan Hendrik naar Aruba verhuisd, zodat fysiek werk voor www.beatlesfanclub.nl als meehelpen op Beatlesdagen, waardes bepalen en dergelijke, niet meer voor mogelijk waren voor Jan Hendrik. Hij werkt vanuit Aruba op afstand, via e-mail. Zo houdt hij zich nu voor www.beatlesfanclub.nl voornamelijk bezig met onweerlegbare feitenkennis, omtrent The Beatles. Zo heeft hij recentelijk voor de ‘Biografie’ het ‘Verhaal’ up-to-date gemaakt, ‘The Beatles t/m 1969’gecorrigeerd en aangevuld, ‘The Beatles & Solo’ mede samengesteld, ‘Singles Beatles – Solo vs. Andere Artiesten’ geschreven en ‘John, Paul, George en Ringo Vanaf 1981’ samengesteld. Dat laatste houdt hij nog steeds bij tot heden en aan het einde van elk jaar stuurt hij een overzicht ter aanvulling.

Jan Hendrik, bedankt voor je inzet voor de club. Het wordt echt enorm gewaardeerd en wat een prestatie is dit zeg en dat allemaal vrijwillig. Super.

Bedankt.

Beatlesfanclub.nl