JOHN LENNON LIET NIET TOE DAT PHIL SPECTOR HEM ‘ALS ROTZOOI’ BEHANDELDE TIJDENS OPNAMES LP IMAGINE

BFNLNieuws

John Lennon creëerde het legendarische album Imagine in 1971, maar fans weten misschien niet dat het werd geproduceerd door de veroordeelde moordenaar Phil Spector, die deze week stierf. Onlangs werd bekend dat Lennon met Spector ruziede om te voorkomen dat hij slecht werd behandeld tijdens de opname van het album, ondanks dat het paar “goede vrienden” was.

Een jaar na John Lennons soloalbum, John Lennon / Plastic Ono Band, begon hij te werken aan Imagine. Hierop stonden hits als Imagine en How Do You Sleep? Jaren later, in Lennons boek over de productie van het album – Imagine John Yoko – sprak Lennon uit waarom hij de beroemde muziekproducent Phil Spector in de eerste plaats bij de productie van het album had betrokken.

Spector, die onlangs stierf terwijl hij in de gevangenis zat voor moord, was berucht omdat hij meedogenloos wreed was tegen zijn pop-acts – maar Lennon legde uit hoe hij ‘niet toestond’ dat Spector hem op die manier behandelde. Lennon schreef in zijn boek openhartig over de rol van Spector bij de creatie van het album.

Hij zei: “Ik denk dat het Allen Klein was die hem erbij wilde halen … Ik was tevreden met het werk van Spector en iedereen die een plaat kan maken als River Deep, Mountain High moet wel goed zijn.”

Yoko stemde toe en zei: “We hadden [veel] muzikanten en ze waren allemaal ongelooflijk getalenteerd en we wilden niet dat ze van streek zouden raken door Phils werkmethoden. Hij behandelde muzikanten soms als betaald personeel dat je maar kon commanderen, zoals ze in de jaren vijftig in de studio’s deden.”

Lennon zei: “Phil heeft een onvoorstelbaar groot ego. Hij beschouwt de artiest zoals een filmproducer omgaat met zijn acteurs en actrices, hij behandelt hen als vuilnis … Hij ziet de totale productie als het belangrijkste en wil de artiesten levend begraven, maar wij lieten dit niet gebeuren.”

Lennon voegde er ook nog aan toe: “Hij had een ongelooflijk goed oor voor popmuziek en voor de sound, maar we moesten het allemaal niet teveel ‘Spector’ laten worden.”

Zonder Spector hadden de vele fans nooit kunnen luisteren naar het mooie en steengoede album dat Lennon later uitbracht.

In 2010 gaf Klaus Voormann – artiest en goede vriend van Lennon en Ono – tekst en uitleg over de inbreng van Spector bij de plaat. Hij refereert naar de reputatie die Spector had van een beetje ‘gek’ te zijn, maar Voormann zegt: “Ik heb Phil vaak gek gezien, maar deze keer was hij totaal anders. Niet alleen op het album ‘Imagine’, maar ook op de vorige LP van John deed Phil Spector fantastisch werk. Hij was heel betrokken. Hij had nooit ruzie met Yoko, ze waren het over alles eens. Eigenlijk vormden Lennon, Ono en Spector een leuke bende en konden ze verrassend goed met elkaar opschieten.”

Klaus voegt er nog aan toe: “Zelfs met Phil daar aanwezig, bleef John de show stelen. Je hoort heel duidelijk de invloeden van Phil, maar ook de eigenheid van John kan je er in terugvinden.”

Lennon had al wel eens samengewerkt met Phil Spector in het verleden. Ze werkten samen aan het laatste Beatlesalbum Let it Be. In de laatste remix van Spector wilde hij Don’t Let Me Down verwijderen en vervangen door de versie uit 1968 van Across The Universe.

Lennon hield wel van de manier van werken van Spector. Hij zei: “Wel, als je met ons wilt werken, ga je gang en laat eens wat horen. Phil had altijd al willen werken met The Beatles en hij deed zijn werk goed. Toen ik het hoorde, was ik best tevreden. Na zes maanden hard werken waren de donkere wolken verdwenen. En het resultaat mocht er zijn!”

(Bron: express.co.uk [1])
(Vert: Ruby Van Den Bergh – Coenraads)