John Lennons chauffeur op 86-jarige leeftijd overleden

De chauffeur die Beatle John Lennon rondreed in zijn beroemde psychedelische Rolls-Royce is op 86-jarige leeftijd overleden. Les Anthony, voormalig soldaat bij de Welsh Guard, leed aan Alzheimer, aldus zijn familie.

In de jaren 60 kreeg hij £ 36 per week (tegenwoordig zo’n £ 600, of € 666) om permanent oproepbaar te zijn in Johns hippe Phantom V. Zijn baan werd in 1971 beëindigd toen Lennon met Yoko Ono naar New York verhuisde.

Zijn zoon Melvin, 63, zei: “Mijn vader heeft bijzondere dingen meegemaakt. Hij vertelde me dat John Lennon altijd naakt de deur opendeed. Maar dat maakte m’n vader niet uit, per slot van rekening was hij gewoon bij ze in dienst. Hij zei dat dat kwam omdat ze hippies waren en er een vrije levenswijze op nahielden.”

Les, die 1,95 meter lang was, raakte bevriend met Beatlesdrummer Ringo Starr, maar kon het niet goed vinden met Paul McCartney, “omdat hij vond dat die nogal gierig was”, zei Melvin die in Chertsey, Surrey woont.

Les reed John naar Londen vanaf het landgoed Kenwood in Weybridge, Surrey. In 1965 gaf John opdracht voor het “meest exclusieve” Rolls-Royce-model.

Maar ondanks alle aandacht (en geld) die hij aan zijn Rolls Royce Phantom V besteedde, was Lennon een slechte autorijder. Hij slaagde voor zijn rijexamen in 1965 toen hij 25 jaar was, maar reed nooit zelf. Hij gaf er de voorkeur aan een van de twee chauffeurs, Les of Bill Corbett, te laten rijden. Door zijn lengte en ervaring in het leger werd Les ook ingezet als bodyguard voor de Beatles.

(Bron: thesun.co.uk)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)