John Lennon’s toilet met floraal patroon

Een zeldzaam , exceptioneel stuk Beatles memorabilia – John Lennon’s toilet met floraal patroon – is te zien in een museum in Liverpool. Roag Best geeft de toiletpot van John Lennon een laatste poetsbeurt, voordat het item tentoon gesteld wordt in het Liverpool Beatles Museum.  Het Liverpool Beatles Museum, eigenaar van de grootste collectie van de Fab Four, heeft het laatste stuk toegevoegd  aan de permanente collectie. Het is een toilet, eigendom – en waarschijnlijk gebruikt – door John Lennon.

Het sierlijke armatuur stond eens in het huis van de zanger-songwriter in Tittenhurst Park, Londen, waar hij woonde met zijn vrouw Yoko Ono, van 1969 tot 1971. “Het is een prachtig stuk porselein,” vertelde Paul Parry, de directeur van het museum, aan Arnet News. “Los van het feit dat dit een merkwaardig stuk antiek is, benadrukt dit hoe ver Beatles fans gaan om iets van de Beatles te bezitten.”

Het artefact is geleend aan het Liverpool Beatles Museum door Gary Honniball, die het in 1990 kocht voor 1000 pond op een veiling waar twee van Lennon’s toiletpotten te koop waren. In 1997 liet de verzamelaar het toilet taxeren in het programma van de BBC, de Antique Roadshow, maar hield het daarna in zijn bezit.

Toen Honniball contact opnam met het museum om de toiletpot te laten exposeren, zei Parry daarover, “hij klonk onzeker over hoe ik erop zou reageren het is tenslotte een zeer ongebruikelijk item, en in de eerste instantie dacht ik dat hij een grap met me uithaalde.” Na een gesprek met de oprichter van het museum, Roag Best – broer van Pete Best, de eerste drummer van de Beatles – kwam er een overeenkomst tot stand met Honniball voor een lening van het artikel met open einde.

De porseleinen toiletpot is gedecoreerd met een blauw floraal patroon, volgens Lennon’s instructies aan de maker “doe er wat bloemen in of zoiets.”

Een mooi object, het paste precies in het 19de eeuwse royale herenhuis van Lennon en Ono, wat het stel in zijn geheel wit schilderden en aankleedden met handgeweven Aziatische tapijten. Ergens anders op het enorme landgoed, voorheen van het Royal Horticultural Society, liet Lennon een vijver aanleggen en een opname studio bouwen, waar hij het nummer ‘Imagine’ componeerde.

Het object werd onthuld voor een klein aantal van 75 mensen in het museum op 8 December, de 22ste verjaardag van de moord op Lennon in New York. Het voegt zich bij de andere exposities van de locatie, zoals de originele medailles die op de hoes van Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band staan, en de ‘War Is Over’ kerstkaart die Lennon en Ono naar de toenmalige minister president Harold Wilson stuurden.

Niet verrassend dat de nieuwe expositie van het museum geleid heeft tot toilet humor, beleefdheid van de pers (“Love me Loo,” iemand ?). Ook bij de bezoekers werkte een blik op Lennon’s faciliteit op de lachspieren en maakten er grapjes over, viel Parry op, wat de Beatle leuk had gevonden die zelf nooit een kwinkslag uit de weg ging.

“Het maakt mensen aan het lachen,” zei Parry. “Als John nog had geleefd zou hij er ook om gelachen hebben.”

(Bron: newsartnet.com)
(Vert: Trix van Twist)