Klaus Voormann ontvangt de Lifetime Achievement Award

Donderdag ontving Klaus Voormann tijdens de Duitse Echo Music Awards in Berlijn de Lifetime Achievement Award. Van alle grote labels hadden de artiesten van Universal Music – goed voor een derde van alle genomineerden – de beste avond, want ze namen 8 van de 19 prijzen mee naar huis.

Voor het achtste opeenvolgende jaar ging de meest toonaangevende prijs van de avond naar een artiest van Universal Music: bassist, producer en grafisch ontwerper Klaus Voormann, die de Lifetime Achievement Award won. De zogenoemde ‘vijfde’ Beatle, in het bezit van twee GRAMMIES, bepaalde op verschillende momenten in het verleden de koers van rock en popmuziek.

Voormann speelde met Manfred Mann, Paul McCartney, Bob Dylan, John Lennon (o.a. op ‘Imagine’) en Eric Clapton. Hij was mede-oprichter van John Lennons Plastic Ono Band en ontwierp albumhoezen voor een keur aan artiesten, waaronder The Beatles (Grammy voor ‘Revolver’) en de Bee Gees. Hij deed mee aan het ‘Concert voor Bangladesh’ van George Harrison en produceerde albums voor artiesten als Trio (‘Da Da Da’) en Marius Müller-Westernhagen.

“Zijn wereldwijde bijdrage aan zoveel vernieuwende projecten op zoveel verschillende manieren in de afgelopen decennia is werkelijk verbazingwekkend”, aldus Frank Briegmann, Voorzitter & CEO Centraal Europa van Universal Music en Deutsche Grammophon.

(Bron: Billboard.com)

(Vert: Linda Weller)