Kunstenaars knappen de Praagse Lennon-muur op.

De John Lennon-muur in de wijk Malá Strana in Praag is op 18 maart nieuw leven ingeblazen met nieuwe schilderijen van Tsjechische en buitenlandse kunstenaars. Het evenement genaamd ‘Meet Art’ was bedoeld om de val de val van het communisme van 30 jaar geleden te gedenken.

De muur bevat nu o.a. een grote afbeelding van de overleden Tsjechische president Václav Havel als een jonge man met een T-shirt met de uitdrukking “A Future of Freedom”, een kaart van de wereld met “All You Need is Love” in 30 talen met meerdere getallen ’30’, met de nul als een smiley-gezicht. Er was ook een slimme variant op het beroemde rood-gele meertalige Praag-logo, maar dan met de namen van Lennon en Yoko Ono als tekst. Ruim 20 kunstenaars leverden een bijdrage aan de nieuwe muurschilderingen. Slechts een gedeelte van de muur van 150 vierkante meter werd opnieuw geverfd.

Het evenement werd georganiseerd door Pavel Šťastný (die vlak na de Fluwelen Revolutie het Civic Forum oprichtte en ook een nieuw logo maakte voor de 30ste verjaardag van de Fluwelen Revolutie) en Petr Bouska (de co-auteur van het project “Láska).” De Tsjechische Kamer van Koophandel, die dit jaar 30 jaar vrij ondernemerschap viert, was medeorganisator van het evenement. Bezoekende kunstenaars kwamen uit Oman, Slowakije, Servië, Canada en de Verenigde Arabische Emiraten.

De muur staat aan één kant van een omheinde tuin die eigendom is van de Soevereine Militaire Orde van Malta, een rooms-katholieke religieuze groep die daar sinds de jaren tachtig graffiti heeft toegestaan. John Lennon werd in december 1980 vermoord en de muur werd daarna gevuld met teksten over Beatles-songs en portretten van Lennon. Het is nu al bijna 10 jaar een plek waar de vrijheid van meningsuiting ten volle wordt benut.

Vóór de Fluwelen Revolutie schilderden autoriteiten de muur vaak over, maar daarna verschenen er altijd snel weer nieuwe teksten. Šťastný zegt dat het evenement ‘Meet Art’ bedoeld is om de muur terug te brengen naar zijn oorspronkelijke missie en voorbijgangers een gedicht te laten toevoegen.

“De felgekleurde Lennon-muur in het hart van Praag is een pre-revolutionair symbool van vrijheid in Tsjechië. In de afgelopen 30 jaar werd de muur een van de meest gewilde toeristische locaties in Praag, hoewel het zijn oorspronkelijke artistieke visie heeft verloren. Dat is de reden waarom het eerste programma-onderdeel van de viering van ’30 Years Of Freedom’ het herstel van de artistieke visie en de symbolische betekenis van de Lennon-muur zal zijn”, zei Šťastný op Facebook.

De Lennon-muur was in 2014 in het nieuws toen een groep studenten van de kunstacademie de hele muur wit schilderde, behalve de woorden “Wall Is Over”, een variatie op Lennon’s “War Is Over”-campagne uit de vroege jaren 1970, uit zijn lied uit 1972 “Happy Xmas (War Is Over)”. De Ridders van Malta dienden oorspronkelijk een aanklacht in tegen de studenten, maar lieten die later vallen. Op de muur verscheen al snel nieuwe graffiti met een Beatles-thema.

(Bron: parague.tv)

(Vert: Aad Kuling)