Legendarische en beruchte muziekproducer Phil Spector (81) overleden

De even befaamde als beruchte muziekproducer Phil Spector is overleden. Dat meldt het gevangeniswezen van Californië. De man werd vorige maand nog opgenomen in het ziekenhuis met corona. Spector was vooral bekend om zijn “wall of sound” en als producer van artiesten als The Ronettes, Ike And Tina Turner en zelfs The Beatles. Spector zat in de gevangenis voor moord.

Phil Spector werd geboren op 26 december 1939 in the Bronx in New York en werd dus 81 jaar oud. Hij is vooral bekend door zijn handelsmerk, de “wall of sound”, een geluidsopnametechniek waarbij grote aantallen muzikanten de stukken speelden om een voller geluid te creëren. De verschillende muziekinstrumenten zijn daardoor moeilijk te onderscheiden.

Hij werd wereldberoemd in de jaren ´60 door zijn werk als muziekproducer voor meidengroepen zoals The Crystals en The Ronettes, maar Spector was later ook de producer voor onder andere The Beatles en The Ramones.

Vier weken geleden zou Spector besmet zijn geraakt met het coronavirus. Daarom zou hij van de gevangenis naar het ziekenhuis zijn overgebracht. Hij zou aan de betere hand zijn geweest en werd weer overgebracht naar de gevangenis, waar hij toch overleed.

Spector zat sinds 2009 in de gevangenis voor de moord op actrice Lana Clarkson. Hij zou een pistool in haar mond hebben leeggeschoten en werd veroordeeld tot negentien jaar celstraf voor doodslag en verboden wapenbezit.

Spector stond al heel zijn leven bekend als een excentrieke man. Zo zou hij John Lennon bedreigd hebben met een pistool tijdens hun samenwerking en Leonard Cohen achtervolgd hebben met een kruisboog.

The Teddybears
Spector was al op een jonge leeftijd bezig met muziek. Reeds op zeventienjarige leeftijd maakte hij deel uit van de groep “The Teddybears”. Ze braken door met het lied “To Know Him, Is To Love Him”. Het haalde zelfs de eerste plaats van de Amerikaanse hitlijst. Spector schreef het nummer en speelde gitaar.

“The Teddybears” bleken een one-hitwonder en hij begon zich dan ook al snel te focussen op het producen van muziek. In 1960 richtte hij samen met Lester Sill “Philles Records” op. Zo werd hij op dat moment op 21-jarige leeftijd de jongste eigenaar van een Amerikaans platenlabel.

In de jaren ´60 produceerde hij muziek voor The Crystals, The Ronettes en Ike And Tina Turner. In 1966 stopte hij voor de eerste keer met zijn carrière in de muziekindustrie toen het nummer “River Deep, Mountain High” niet doorbrak als grote hit.

The Beatles & John Lennon
In 1969 zette hij zijn carrière voort toen hij de muziek van The Beatles en John Lennon voor zijn rekening nam. Hij produceerde onder andere de wereldberoemde albums “Let It Be” en “Imagine”. Tegen het midden van de jaren ´70 had hij al achttien singles geproduceerd die in de Verenigde Staten in de top-10 stonden.
Enkele jaren later werd hij ook producer van punkgroep The Ramones.

Daarna kwam hij alleen nog in het nieuws met zijn vreemde gedrag en in verband met de moord op Amerikaanse actrice Lana Clarkson.

(Bron: vrtnws.be)