Luistertip zondag 27 juni: The Beatles – Reborn In 96!

In een serie van exclusieve gesprekken kijkt Geoff Lloyd terug naar het verhaal van The Beatles Anthology, waardoor The Beatles ineens meer platen verkochten in 1996 dan  op elk ander moment sinds de band uit elkaar ging. 25 Jaar geleden sloten Th Beatles hun verleden af en ontdekten een toekomst. Eind 1995/begin 1996 kwam de Anthology-serie uit, drie dubbelcd’s en een meerdelige tv-documentaire en als gevolg daarvan verkochten ze dat jaar meer platen dan op ieder ander moment sinds ze uit elkaar gingen.

Voor jongere fans waren ze een totaal nieuwe band en een nieuwe generatie Beatlesfans werd geboren. Geoff Lloyd vertelt het verhaal van Anthology en praat  met enkele van die nieuwe fans om uit te vinden waarom Te Beatles weer helemaal opnieuw een tienersensatie werden, 30 jaar na Beatlemania., maar dat is nog niet alles – het succes van Anthology werd de aftrap voor een erfgoedbusiness in de muziekindustrie en met de opkomst van file sharing en digitale downloads kwam het muzikale tijdperk van het eeuwige heden waarin alles altijd beschikbaar is en het enige wat telt is, is het goed genoeg?

Dus hoe speel je daar op in als je een muzikant bent met een verleden? The Beatles hebben een duidelijke voorsprong, maar wat als je bijvoorbeeld The Doors bent, zoals bekend, ooit gepromoot onder de kop “Young. Hot. Dead.”? Of Janis Joplin? Of The Beach Boys? Of Motown? En als je The Beatles bent, hoe bedien je dan dat enorme publiek dat je er plotseling bij hebt gekregen? Als onderdeel van Summer of 96 Season  bij BBC radio 2 bevat dit programma exclusieve interviews met Jools Holland, John Bradley van de tv-serie Game Of thrones, Jeff Jampol, ’s werelds grootste manager van muziekaal erfgoed*, Beatlesproducer Giles Martin en anderen. The Beatles komen zelf aan het woord via archiefmateriaal.

{vanaf Zondag 22:00 uur nederlandse tijd op bbc radio2}

bron: BBC radio