De manager van McCartney geeft meer uitleg bij de downloads van ‘Flowers in the Dirt’

WebmasterNieuws

‘The Flowers in the Dirt’  – deluxe set – veroorzaakt controversie omdat niet alle audio op de CD staat.

Scott Rodger, de manager van Paul McCartney (en ook van andere bekende artiesten, onder andere Arcade Fire) gaf commentaar op de minder positieve kritiek van een fan over de 16 tracks die enkel via download te horen zijn. Deze kritiek was te lezen op de blog van SDE.

Paul Sinclair, uitgever van SDE, wil benadrukken dat hetgeen hier volgt geen interview is. Scott was zo vriendelijk meer uitleg te geven aan de vele McCartneyfans en de lezers van SDE over de Archive Collection van Paul. Hij wil verduidelijken waarom sommige beslissingen werden genomen, zo ook waarom de B-kantjes, de remixes en demos niet op de CD staan in de boxset.
Scott zegt: “Ik  wil jullie uit de onzekerheid helpen maar dit gaat niets veranderen aan de ‘Flowers in the Dirt’ editie.” Ik ga de belangrijkste dingen die Scott vertelde hierna samenvatten. Ik gebruik misschien niet de woorden die Scott gebruikte maar ik heb ons gesprek in een ‘vraag en antwoord’ gegoten om zijn standpunten zo duidelijk te maken voor iedereen. Ik vind het zelf een eerlijke samenvatting van het gesprek.

Waarom werd de ‘download-only’ niet gewoon op een CD toegevoegd aan de Flowers in the Dirt box?
De hoofdreden is dat Paul niet meer dan 4 CD’s wilde in de box set. En wat Paul zegt, is belangrijk en doen we ook meestal. Hij wil naar de toekomst kijken en omarmt de nieuwste technologieën en wil dat de mensen dat ook doen. Honderden miljoenen mensen zijn aktief op streamingdiensten en men verwacht dat dat aantal de volgende drie à vier jaar gaat verdubbelen. Dit is de toekomst! Het team van Paul wil naar de toekomst kijken en hun researh toont aan dat mensen enthousiast zijn over de muziek die je kan streamen. Als dat niet het geval was, zouden er zeker meer box sets verkocht worden.

Eén CD extra zou toch niet zoveel meer kosten?
De prijs was niet het belangrijkste probleem, alhoewel Scott toch onder stress stond opdat de organisatie van Paul geen geld zou verliezen bij de uitgaven van de Archive Collection en jammer genoeg zitten we daar niet zo ver af,  zodat het kopen van de licentierechten voor TV-beelden voor de DVD het verschil kon maken tussen winst en verlies. Het verkopen van muziek is een uitdagende markt met niet zo heel veel mogelijkheden (Amazon, Best Buy, Target, enz) en Scott wil benadrukken dat ondanks dat deze set £120  gaat kosten,  dit bedrag niet te veel ruimte laat om te experimenteren.

Houdt Paul dan niet echt van zijn fans? Houdt hij geen rekening met hen?
Scott wil benadrukken dat Paul erg veel houdt van zijn fans en natuurlijk houdt hij rekening met hun mening. Maar hij heeft ook veel vertrouwen in het team – met aan het hoofd Rodger –  dat de releases samenstelt. De hele ‘Archive Collection’ is één groot project en Scott is zeer opgetogen dat ze er in slaagden om dit project tot een goed einde te brengen en hij is terecht fier op het eindresultaat. Paul is heel erg betrokken, zoals steeds, hij controleert alles en luistert naar alle remasters in de studio.
Als er niet echt interesse is voor CD-boxen, hoe komt het dan dat Sony een 60-delige CD-box van Elvis en een 36-delige CD-box van Bob Dylan op de markt bracht?
Dit is een ander perspectief. Scott denkt dat er wel interesse zou kunnen zijn voor een 25-delige CD-box van Paul McCartney & Wings en MPL zou dat eventueel kunnen uitbrengen. Maar bij het uitbrengen van één titel, één album ligt dat anders.

Waarom worden de boxsets gevuld met zoveel material (boekjes, foto’s, …) en wordt er niet meer gefocused op de muziek zelf?
Scott gaat er van uit dat Paul beschikt over een archief van 1,2 miljoen foto’s – hij bewaart dit alles digitaal. Elke dag werkten medewerkers van MPL dit archief bij. Foto’s, memorabilia, liedjesteksten worden dan ook aanzien als een onmisbaar deel van het hele project.

Beseft Paul dan niet dat er fantastische muziek staat op de B-kantjes, de remixes en de demo’s?
De discs in de Deluxe Boxset (Flowers in the Dirt – geremasterde versie -, demos van Elvis Costello en demos van de Band) worden aanzien als de ‘crème de la crème’. De andere audiofragmenten werden door Paul en MPL niet interessant genoeg bevonden om deel uit te maken van de remake van Flowers in the Dirt.

Zullen de andere deluxe sets die nog volgen in de Paul McCartney Archive Collection ook zo zijn?
Het antwoord daarop moet ik je schuldig blijven. Deze boxset is zeker geen schoolvoorbeeld van hoe en wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Zal de 16-tracks die je kan downloaden als MP3, de kwaliteit van een CD hebben of high-resolution?
De extra tracks zal 16-bit standard WAV hebben omdat ze afkomstig zijn van EQ’d CD-productie master U-matic tapes, die beperkt zijn tot 16-bit 44.1 kHz. Dus zijn ze niet in high-resolutie maar noch zijn ze MP3’s.


Wat brengt de toekomst voor de volgende titels in de Archive Collection?
Het team van Paul werkt steeds aan één project, één titel. Maar natuurlijk bestaat de mogelijkeid dat er een moment komt dat de platenmaatschappij ‘stop’ zegt als er bijvoorbeeld onvoldoende vraag naar blijkt te zijn. Maar desondanks heb ik toch gehoord dat de volgende titels voldoende potentieel hebben zoals bijvoorbeeld ‘Wildlife’ en ‘Red Roses Speedway’.


Paul Sinclair wil Scott Rodger hartelijk danken voor zijn persoonlijke reactie op dit onderwerp.
(Vert: Janien Nuijten-Colans)