Marsden, leider van Gerry and the Pacemakers, met pensioen

BFNLBlog

De in Liverpool geboren zanger Gerry Marsden, wiens band Gerry and the Pacemakers uit de jaren 60 dezelfde manager en producer als de Beatles had, heeft aangekondigd na zes decennia in de muziekwereld met pensioen te gaan. Tot de top-10-singles in de VS van de Britse Invasie-band behoren onder meer de ballads “Don’t Let The Sun Catch You Crying” en “Ferry ‘Cross The Mersey”, en de rocker “How Do You Do It?”. Deze laatste is ook opgenomen (maar niet uitgebracht) door de Beatles.

Andere hits van de groep waren “I Like It”, “I’ll Be There”, “It’s Gonna Be Alright” en een cover van “You’ll Never Walk Alone” van Rodgers and Hammerstein uit de musical Carousel. In hun eigen land hadden ze het record voor de eerste act die op nummer 1 kwam met hun eerste drie achtereenvolgende singles: “How Do You Do It?”, “I Like It” en “You’ll Never Walk Alone”. Die laatste werd ook een populair voetballied in het VK, dat bij elke thuiswedstrijd van Liverpool in het Anfield-stadion werd gespeeld.

Volgens een bericht in de Engelse krant Daily Mail heeft Marsden, 76, gezegd dat hij meer tijd met zijn gezin wil doorbrengen. “Gerry wil graag vooral al zijn fans bedanken voor de onvoorwaardelijke steun door de jaren heen, en zal ze zeker gaan missen. Hij kijkt uit naar dit nieuwe hoofdstuk in zijn leven”, volgens een verklaring van de zanger.

Gerry Marsden heeft Gerry and the Pacemakers in 1959 opgericht. Het was de tweede band die door Brian Epstein werd gecontracteerd, die ook regelde dat George Martin hun platen ging produceren. Hun eerste hit, “How Do You Do It?”, geschreven door Mitch Murray, werd hun eerste nummer-1-hit in Groot-Brittannië toen de Beatles besloten hun versie niet uit te brengen. In de VS kwamen ze in 1964 voor het eerst in de hitlijsten met “Don’t Let The Sun Catch You Crying”, dat op nummer 4 kwam, maar hun bewind was kort: vanaf eind 1966 hadden ze geen hits meer in de VS en gingen ze uit elkaar. Na het uiteengaan speelde Marsden in een paar musicals in Londen.

De groep was te zien in de beroemde rockconcertfilm The T.A.M.I. Show, waar ze om beurten met Chuck Berry zongen. Ze maakten zelf ook een film, Ferry Cross the Mersey, een kopie van A Hard Day’s Night. Marsden richtte de groep opnieuw op in 1974 en speelde in het gouwe-ouwe-circuit. Zijn broer Fred, die vanaf het begin in de band zat, overleed in 2006.

(Bron: bestclassicbands.com)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)