Martin Freeman vs podcast Now and Then

Martin Freeman gaat een podcast over The Beatles presenteren om de release van het nieuwe nummer Now and Then van de band te vieren. De band zal volgende week hun ‘laatste’ nummer uitbrengen dankzij de hulp van AI-technologie, 50 jaar nadat de band uit elkaar ging.

Het nummer, getiteld Now and Then, is oorspronkelijk geschreven door John Lennon en is gebaseerd op een demo plaat uit de jaren 70 waar Sir Paul McCartney en Sir Ringo Starr de afgelopen vier decennia aan hebben gewerkt.

Met behulp van kunstmatige intelligentie zijn ze erin geslaagd om de zang van John uit de oude demo ‘los te halen’ om het nummer af te maken. Sherlock-ster Martin, 52, nam de podcast serie voor BBC Radio 2 en BBC Sounds op in Liverpool als eerbetoon aan de plek waar de band werd opgericht. De serie volgt de geschiedenis van The Beatles, vanaf het begin van hun carrière tot de Britse Beatlemania, hun aankomst in de VS, hun uiteenvallen en de daaropvolgende solo carrières.

De podcast bevat een nooit eerder gehoord interview met George Harrison, Paul en Ringo terwijl ze landen op London Airport, nu Heathrow Airport, nadat ze bijna 60 jaar geleden in Frankrijk hadden gespeeld. Het interview vond plaats op 5 februari 1964, kort voordat de band naar New York reisde en op de Ed Sullivan Show verscheen.

BBC-archivaris Elliot Gibson zei: ‘Ik vond dit interview op een fysieke bandrol met nieuwsfragmenten terwijl ik een project uitvoerde om 30.000 kwart-inch rollen uit het BBC-archief te digitaliseren. ‘Als je er induikt, is er vaak iets verrassends te vinden in oud archiefmateriaal, maar ik had nooit verwacht iets van deze kwaliteit aan te treffen: een compleet Beatles-interview door verslaggever Reg Abbiss.

‘In eerste instantie ging ik ervan uit dat het een kopie was van een interview dat algemeen bekend was, dus toen ik het controleerde en ontdekte dat het uniek was en niet meer was gehoord sinds de uitzending ervan – bijna zestig jaar geleden – was ik verbaasd.

‘Het is uiterst zeldzaam om materiaal van deze waarde in het archief op te graven. Wat het echt geweldig maakt, is dat het The Beatles in topvorm laat zien – speels en snel van begrip – en ze vastlegt vlak voor hun eerste bezoek aan Amerika, wat een cruciaal moment in hun carrière zou blijken te zijn. ‘Wie weet wat ik hierna zal vinden?’

De eerste vijf afleveringen van Eras: The Beatles, zijn uitgebracht op BBC Sounds en de laatste aflevering zal op 2 november vanaf 14.00 uur beschikbaar zijn wanneer het nieuwe nummer wordt uitgebracht.

De laatste aflevering bevat een nieuw interview met Paul en Ringo terwijl ze het maken van Now And Then bespreken en nadenken over hun leven. Het bevat ook inzicht in het nieuwe nummer van Johns zoon met Yoko Ono, Sean Ono Lennon, George’s weduwe Olivia Harrison en Peter Jackson, de regisseur van de Hobbit-trilogie.

Bron Daily Mail: 27-10-2023

Vertaling: Albert Braam