McCartney III-album een week uitgesteld

Paul McCartney zal in 2020 een nieuw album uitbrengen, met de officiële titel McCartney III. Fans zullen nog een extra week moeten wachten. Op 19 November liet het sociale mediaplatform van hem weten dat “onvoorziene productie vertraging” de reden is dat de uitgifte van 11 december naar 18 december zou worden opgeschoven. McCartney kondigde het album formeel aan op 21 oktober, met een officiële trailer om ons wat warm te maken.

Classic Rock-forums en Beatles-bloggers waren er al weken serieus over bezig en op 19 oktober gaf McCartneys Facebookpagina de eerste grafische advertentie vrij. Het nieuwe album, omschreven als “een eclectische collectie van spontane nummers” komt decennia na de eerste twee McCartney-uitgaves: McCartney (in 1970, dat het opbreken van de Beatles aankondigde) en McCartney II (dat tien jaar later uitkwam, in 1980). Beide albums waren echte solowerken: Paul bespeelde alle instrumenten zelf (met hier en daar vocale assistentie van zijn vrouw Linda).

Het nieuwe album kwam tot stand via zijn deal met Capitol Records. Te bestellen per pre-order op vinyl in de USA en hier ook op CD.

Door de pandemie had hij wat meer tijd, volgens de geruchten heeft Paul 25 nummers opgenomen, naar het blijkt staan er elf op het album.

Zoals bij McCartney en McCartney II de foto’s gemaakt werden door Linda McCartney, zijn de foto’s voor McCartney gemaakt door Pauls dochter Mary
McCartney, met wat extra foto’s door Pauls neef Sonny McCartney en er zijn er een paar die Paul met zijn telefoon heeft genomen (het blijft een familiegeschiedenis). Het hoesontwerp en de typografie zijn van de hand van de bekende Amerikaanse kunstenaar Ed Ruscha.

In de aankondiging van 21 oktober stond:
Opgenomen eerder dit jaar in Sussex. McCartney III is hoofdzakelijk opgebouwd uit liveopnames van Paul zingend en gitaar- of pianospelend, met overdubbings van hem op bas en drums etc. over het fundament heen.

Het proces begon toen Paul terugging naar een onuitgegeven nummer uitde vroege jaren ’90: When Winter Comes, een co-productie met George Martin. Paul bedacht een nieuwe passage voor het nummer, waardoor het openingslied van het album ontstond, genaamd Long Tailed Winter Bird – terwijl When Winter Comes het slotnummer van het album werd met de nieuwe titel Winter Bird.

Over McCartney III zei Paul: “Ik was in lockdown op mijn boerderij met familie en ging dagelijks mijn studio in. Ik had wat werk aan filmmuziek en daaruit kwam het beginnummer. Toen dat klaar was dacht ik wat zal ik nu eens doen? Ik had wat liggen uit de afgelopen jaren dat ik door tijdgebrek maar half af had gemaakt en ik keek wat ik daar nog van had. Elke dag begon ik met het instrument waarop ik het nummer ben begonnen en bouwde het laag voor laag verder op, het was hartstikke leuk. Het was meer muziek maken voor jezelf dan muziek maken als baan. Dus ik deed precies waar ik zin in had. Ik had geen idee dat hier een album uit zou rollen.”

Meer inhoudelijke aanwijzingen over de release zijn er in overvloed. Een website, McCartney III.com, is opgezet en internetspeurneuzen hebben ontdekt dat het is gemaakt door een bedrijf dat ook andere McCartney-sites heeft opgezet voor MPL Communications, dat zijn zakelijke belangen beheert. Vanaf 19 oktober laat de website alleen ‘303 Error’ zien, een http-code die echt bestaat (hoewel de meeste internetbezoekers normaal de meer gebruikelijke 404-errorcode tegenkomen). Bovendien: de links voor “Terms” en “Privacy” en zo verder, staan normaal bij de kleine lettertjes onderaan een websitepagina, die de bezoekers naar de pagina’s van Universal Music Group leidt; de eigenaar Capitol Records.

Enkele McCartneyfans hebben gemeld dat ze een promotie-item hebben ontvangen, bestaande uit een set van drie speciale dobbelstenen die maar drie stippen hebben. Naar het schijnt werden ze willekeurig gekozen uit degenen die verschillende box-sets hadden gekocht via Pauls website.

Uit de lijst van het album op Amazon:

Paul McCartney brengt op 11 december McCartney III uit. Paul had geen album gepland voor 2020, maar tijdens de corona-isolatie (“Rockdown”) merkte hij dat hij enkele bestaande muzikale sketches uitwerkte en daaruit nieuwe maakte. Al snel zou er een eclectische verzameling spontane liedjes ontstaan die McCartney III werden, een gestript, zelf geproduceerd solowerk dat een nieuw decennia inluidt. Grotendeels opgebouwd uit livetakes van Paul, zingend en spelend op gitaar/piano, overdubde bas, drums etc.

McCartney III is zijn eerste album sinds Egypt Station uit 2018. De titel kreeg een extra lange, nieuwsgierig makende campagne mee, waarin veel verrassingsclubdata. Paul, die 78 werd op 18 juni 2020, had een Europese concerttournee gepland voor 2020. Die werd afgelast vanwege de huidige pandemie.

(Bron: bestclassicbands.com)
(Vert: Trix van Twist)