McCartney: “Nieuwe release van The White Album is onderweg”

Het gaat gebeuren, dat lijkt nu wel zeker. In een recent interview dat Paul McCartney gaf aan DIY Magazine bevestigt hij dat er een luxe uitgave komt van het album The Beatles uit 1968, beter bekend als The White Album. “Zijn de voorbereidingen voor het 50e jubileum van de uitgave van dat album klaar?” vroeg de interviewer. McCartney antwoordde: “Het loopt allemaal prima. Ik moet nog voor een paar dingen akkoord geven, maar dan staat hij klaar. En het is echt goed geworden.”

De volgend vraag: “Zijn er momenten geweest waarvan bleek dat je die was vergeten, toen je door het archiefmateriaal heen spitte?”. Zijn antwoord: “Allerlei kleine dingen brengen herinneringen bij mij naar boven. Het was leuk om te doen. Wij waren een ‘great little band’, daar kunnen we het wel over eens zijn. Dus ik vind het geweldig dat ik daar deel van uitmaakte en dat ik daar zoveel herinneringen aan heb. Het album zelf is echt cool en het klinkt alsof je in een kamer zit; dat is zo geweldig aan remasters. Maar er zijn natuurlijk ook demo’s van liedjes, waarop bijvoorbeeld alleen John’s stem en een gitaar te horen zijn. En dank denk je: wat was John toch f*cking goed! Fantastisch. We hebben bij de opnamen een geweldige tijd gehad”.

The Beatles brachten het album in Engeland uit op 22 november 1968; de US moest 3 dagen langer wachten.

Enkele dagen geleden al meldde de site Best Classic Bands dat er nieuws omtrent The White Album op komst was. Het was immers het 50e jubileum van dat album, dus kon worden verwacht dat Apple Records plannen zou hebben met het album dat de fans ‘Back in the USSR’, ‘Blackbird’ en ‘While my gitaar gently weeps’ gaf.

Voor juli staat een release gepland van Yellow Submarine; dan zal de volledig geremasterde tekenfilm in een fantastische surround sound weer in theaters vertoond worden.

(Vert: Aad Kuling)