Meer over de aankomende Sgt Pepper-film

WebmasterNieuws

Op donderdag 1 juni 1967 brachten The Beatles het album uit dat gerust het beste album in de wereldgeschiedenis genoemd kan worden! ‘Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band’. Het was het eerste album van een muzikant dat beschouwd werd als kunst, het had het duurste hoesontwerp in de geschiedenis van de muziekindustrie, het had de eerste gatefold hoes ooit, voor het eerst stonden de songteksten op de hoes gedrukt en een hele groep beroemdheden, zowel uit het verleden als uit het heden, keek de luisteraar aan.

Binnen enkele dagen na het verschijnen, kwam het wereldwijd bovenaan de hitlijsten te staan, werd het binnen enkele uren meerdere malen platina en bleef voor 27 aaneengesloten weken in de Britse hitlijst staan. En in de Amerikaanse hitlijsten bleef het een overweldigende 15 weken bovenaan staan. Time Out Magazine verklaarde het ‘een historisch vertrekpunt in de vooruitgang van de muziek’, terwijl The New Statesman het album prees voor het verheffen van pop tot de schone kunsten. Het won 4 Grammy Awards in 1968, waaronder die voor Album van het Jaar – de eerste rock LP die deze eer te beurt viel.

Op 1 juni 2017 (toevallig ook een donderdag) is het een onthutsende 50 jaar geleden dat het album werd uitgebracht. A Geezer & A Blonde Productions Ltd zijn er trots op om ‘It Was 50 Years Ago Today… The Colour Of Dreams’ aan te kondigen, een nieuwe film van een voor een Emmy genomineerde regisseur Alan G. Parker (‘Monty Python: Almost The Truth` / `Hello Quo!` / `KISS: You Wanted The Best` / `Who Killed Nancy`). Hierin wordt de geschiedenis van The Beatles verteld vanaf het einde van hun tourneejaren in augustus 1966, via een aantal soloprojecten tot het verschijnen van ‘Strawberry Fields Forever / Penny Lane’ op een reis langs de Summer Of Love, flower power, de ontmoeting van John Lennon en Yoko Ono, LSD, meditatie, Jimi Hendrix, de dood van Brian Epstein, hippies, de Abbey Road Studio’s, Magical Mystery Tour, de geboorte van Apple, de ontmoeting van Paul McCartney en Linda Eastman en het verschijnen van het best verkopende album in de geschiedenis van de muziekindustrie.

‘Sgt Pepper’ wordt door muziekprofessoren beschouwd als een vroeg conceptueel album, dat het gebruik van nieuwe technieken in de popmuziek verbeterde en de artistieke groei van The Beatles ten opzichte van hun eerdere platen liet zien. Het is omschreven als één van de eerste kunstzinnige rock LP’s, dat de ontwikkeling van de progressieve rock bevorderde en beschouwd wordt als het begin van het Album Tijdperk. Als een belangrijk werk in de Britse psychedelica verenigt het een variatie aan verschillende stijlen, waaronder vaudeville, circus, music hall, avant-garde en de combinatie van westerse en Indiase klassieke muziek.

In 2003 gaf de Library Of Congress ‘Sgt Pepper’ een plek in de National Recording Registry, met de vermelding dat het werk ‘cultureel, historisch en esthetisch relevant’ was. In datzelfde jaar zette het tijdschrift Rolling Stone het album op nummer één in de lijst met de 500 beste albums allertijden. In 2011 waren er wereldwijd inmiddels meer dan 38 miljoen exemplaren van verkocht, waarmee het één van de bestverkopende albums ooit is. Professor Kevin J. Dettmar omschreef het in de Oxford Encyclopedia of British Literature als ‘het belangrijkste en meest invloedrijke rock-’n-roll album ooit opgenomen’.

Samengesteld van uren aan nieuwe interviews met onder andere: Pete Best (Beatle), Freda Kelly (The Beatles Fan Club), Tony Bramwell (vriend / tour manager), Hunter Davies (officiële biograaf), Philip Norman (biograaf), Bill Harry (redacteur Merseybeat), Ray Connolly (jaren ’60 muziekschrijver), Steve Turner (auteur van ‘Beatles 66’), The Bootleg Beatles (Andre & Neil), Tony Crane & Billy Kinsley (The Merseybeats), Steve Diggle (Buzzcocks), Andy Peebles (de laatste persoon die John Lennon interviewde), Barbara Connolly (Apple secretaresse) en Julia Baird (John Lennons zus).

Dit maakt het de beste collectie van archiefbeelden en foto’s die ooit bij elkaar zijn gebracht over dit onderwerp en dit tijdperk. De archivaris van het project is niemand minder dan de voor een BAFTA genomineerde Keith Badman (‘The Beatles Anthology’/ ‘Queen: Days Of Our Lives’).

“The Beatles zijn geen rock-‘n-roll band, ze zijn een natuurkracht en ze zijn zo lang als ik me kan herinneren een groot onderdeel van mijn leven. Ik wilde deze film al maken sinds mijn negende!!!” – Alan G. Parker (regisseur)

Voor hen die al sinds de vroege jaren tachtig Beatlesspul op videobanden verzamelen is het feit dat Keith Badman erbij is goed nieuws. Hij heeft een gigantisch archief en enkele jaren lang had hij de leiding over de videoshows op de jaarlijkse Beatle Week in Liverpool.

(Bron: blogspot.be)

(Vert: Laura Alblas)