Montblanc eert de Beatles

Een nieuwe collectie in de serie Great Characters pennen is onthuld door de Duitse meesters van het handschrift. En 88 van deze uitstekende schrijfinstrumenten zullen verkrijgbaar zijn bij de boetieks van Montblanc.

Wat hebben Miles Davis, Andy Warhol, John F. Kennedy, Mahatma Gandhi, Alfred Hitchcock, Albert Einstein, Leonardo da Vinci en nu ook de Beatles gemeenschappelijk? Los van de enorme culturele impact die ieder van hen op de wereld gehad heeft zijn ze allen geëerd door de Great Characters serie van Montblanc van speciale en limited editions pennen.

De Beatles pennen, officieel onthuld op 1 december, zijn verkrijgbaar in drie versies: de Special Edition, vrij verkrijgbaar, de Limited Edition1969, waarvan er 1969 zullen worden gemaakt, en de Limited Edition 88 waarvan er, u raadt het al, 88 van zijn. De Limited Edition 1969 heeft een vernieuwende ‘microfoon’ schroefdop.

De vlammende kleuren van de special Edition zijn geïnspireerd op de sleeve art van de hoes van Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band dat de tijdgeest van 1967verbeeldde. De strepen van het huis en de schroefdop zijn in dezelfde kleuren als de kleuren die op de hoes gedragen worden door de vier bandleden. En voor het eerst in haar 112 jarig bestaan heeft Montblanc een veelkleurige streep ontworpen, in een lakproces in 10 lagen in een perfect gevormd en gepositioneerd patroon. De vorm van de schroefdop lijkt op een microfoon; de vorm van het huis van de pen lijkt sterk op een regelknop op de mengtafel.

En de clip draagt een kwartet ‘’snorren’’ als herinnering aan de beroemde klaphoes met de afbeeldingen van John Lennon, Paul McCartney George Harrison en Ringo Starrr. Deze versie is verkrijgbaar als vulpen, rollerball of balpen.

Er is geen optie balpen in de Limited Edition 1969; deze editie brengt de gevoelens van de jaren ’60 tegencultuur op een ander niveau met een ontwerp dat een vredesteken, een Union Jack en een silhouet draagt van de Fab Four die Abbey Road oversteken (het album met dezelfde naam kwam uit in 1969). De dop lijkt echt op een microfoon; dat is gedaan met meerdere metalen inlays die gecoat zijn met ruthenium. De pen zelf van de vulpen is gemaakt van zuiver goud en het Apple logo is met de hand gegraveerd – het logo van het platenlabel, niet van de tech reus.

De Limited Edition 88, aanmerkelijk luxueuzer, is zo genoemd naar 1988, het jaar dat de Beatles opgenomen werden in de Rock and Roll Hall of Fame. Deze versie heeft een ‘’skeletonised’’ dop en huis, met enkele metalen inlays die versierd zijn met chinalak.

In wat Montblanc beschrijft als een ‘’prestatie van technische virtuositeit’’ zijn sommige complexe Beatles geïnspireerde details zichtbaar op het deklaagje. Inlays zijn apart aangebracht met filigraan details, nog voor dat ze in elkaar gezet werden. De cone is van massief goud, evenals de pen met de inscriptie ‘’Yeah Yeah Yeah’’ , en dat slaat op de Beatlemania die de Verenigde staten overviel.

Natuurlijk, wanneer u geld uitgegeven heeft aan een van deze prachtige creaties, zult u ook iets willen hebben om op te schrijven. Montblanc heeft ook daaraan gedacht en biedt een speciaal schrijfblok met een cover die gemaakt is van wat de firma omschrijft als ‘’verfiijnde structuur’’ met het silhouet van de kapsels van de vier Beatles, met enkele passende psychedelische kleuren.

En nu we het toch daarover hebben: bij de accessoires kun je zelfs paarse inkt kopen.

(Bron: tehnational.ae)

(Vert: Theo de Wit)