MUZIEKNIEUWS – ALL YOU NEED IS LOVE – HET ALLERBESTE VAN THE BEATLES

De liefdesrelatie van Nieuw-Zeeland met The Beatles heeft meer dan zes decennia geduurd. Van gillende tieners in de jaren 60 tot albumverkopen in de zes cijfers (vóór de komma!) in de jaren 2000. Beatlesnummers zijn een soundtrack geweest voor een generatie; een hymne voor de jeugd en daarbuiten.  Beatlemania heeft onze kusten nooit verlaten!

Dit jaar, als een van de weinige landen ter wereld waar entertainmenttours kunnen plaatsvinden, lijkt het alleen maar goed om hulde te brengen aan ’s werelds meest succesvolle band met een tour door vier steden met de titel All You Need Is Love!

Nieuw-Zeelands liefdesaffaire met The Beatles.
Beatlemania trof Nieuw-Zeeland op 21 juni 1964 toen 7000 hysterische fans de Fab Four in Wellington begroetten tijdens hun ‘Verre Oosten’-tour. Na concerten in de Verenigde Staten, Europa, Hong Kong en Australië landden de jongens uit Liverpool in Nieuw-Zeeland.

De roem van The Beatles ging hen vooraf en de Kiwi-tieners waren klaar voor actie. In Wellington worstelde de politie om de menigte achter een draadhek op de luchthaven te houden en uitbundige fans belegerden het Beatles-hotel.

Op 22 juni speelden The Beatles hun eerste concerten in Nieuw-Zeeland, waarbij ze een 30 minuten durende set van elf nummers speelden terwijl fans gilden en de stoelen van het stadhuis van Wellington doorboorden met hun naaldhakken. Het publiek in Auckland, Christchurch en Dunedin volgde.

Snel 36 jaar vooruit naar tot 2000 wanneer het beste van The Beatles-compilatiealbum wordt uitgebracht in Nieuw-Zeeland en een van de best verkochte albums in de geschiedenis van Nieuw-Zeeland wordt. Nog 21 jaar verder en de Beatlesnummers worden nu beluisterd door een nieuw jong publiek, met 65 procent van de Beatlesluisteraars op Spotify jonger dan 34 jaar.

Beatlesnummers werden een verbazingwekkende 50 miljoen keer gestreamd in de eerste 48 uur nadat ze voor het eerst beschikbaar kwamen op internet. Volgens gegevens hebben The Beatles nog steeds de meeste nummer 1-singles op de NZ Music Chart met veertien ervan als band, gevolgd door Justin Bieber met tien en Katy Perry met respectievelijk negen nummer 1-singles.

(Bron: muzic.net.nz)
(Vert: Ruby Van Den Bergh – Coenraads)