Mysterieuze Indiase muzikant op Sgt Pepper album onthult zijn herinneringen nadat hij eindelijk is gevonden

WebmasterNieuws

Een muzikant die eindelijk is geïdentificeerd 50 jaar nadat hij speelde op het beroemde Beatles Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band album zei dat het hem niet deerde dat zijn naam zolang onbekend is gebleven.

Buddhadev Kansara, 79 jaar, die in een rustige buitenwijk van Londen woont met zijn vrouw, bespeelde de tamboura op het nummer van George Harrison ‘Within You Without You in 1967.

Ondanks dat hij speelde op het baanbrekende album stond zijn naam zelfs niet tape rollen die in het bezit waren van Apple Corps het bedrijf van de Beatles.

De Indiase muzikant vertelde de Press Association: “Mijn ervaring met de Beatles was geweldig. Het waren alleen maar hele leuke mensen.”

“Alleen George Harrison sprak met mij omdat hij degene is die zo gepassioneerd was over Indiase muziek. Hij vroeg mij of ik de tamboura kon bespelen, en toen duurde het ongeveer vijf tot zes minuten voordat we de toon hadden.”

“Ik was zeer zeer verrast toen ik het telefoontje kreeg omdat ik de Beatles altijd al wilde ontmoeten, ze waren zo populair.”

“Ik hoorde de muziek maar heel kort en ik had er niet zoveel mee omdat het nog niet af was toen ik eraan mee werkte. Het was drie of vier jaar later toen ik uiteindelijk het nummer hoorde in mijn winkel en het herkende, toen dacht ik dit is excellent.”

“Het maakte mij niet uit of mensen wisten dat ik had mee gespeeld op dat nummer, voor mij ging het om de ervaring dat ik met de Beatles had gewerkt.”

“Zij betaalden ons elk £20 per sessie en ik ben twee avonden in de Abbey Road studio geweest dus kreeg ik £40, waar ik heel blij mee was.”

“Dat ik na zoveel jaar erkenning krijg ben ik nog het meest blij met dat mensen nog steeds van Indiase muziek houden.”

Meneer Kansara is in India opgeleid en stamt af van zeven generaties muzikanten.

Na zijn korte ontmoeting met de Beatles, ging Mr Kansara verder en speelde voor de Koninklijke familie inclusief Prinses Diana in het St James Park hotel hij speelde de tabla voor de koningin op haar verjaardag, maar hij weet niet meer welke.

Hij zei: “Ik kan leven zonder eten maar niet zonder muziek, ik zou dood gaan wanneer muziek geen deel van mijn leven zou uitmaken.”

Zijn vrouw Sumitra Kansara, 75 jaar, zei: De Beatles waren voor mij niet zo belangrijk dus ik realiseerde me niet dat het zo’n ‘big deal’ was.”

Dr Mike Jones een hoogleraar muziek aan de universiteit van Liverpool vond de Sikh tempel muzikant na jaren intensief speurwerk.

Pratend over de 50ste verjaardag van het album vertelde hij dat meneer Kansara eerder was gevraagd om een ander instrument te bespelen op het album, dat werd opgenomen in de Abbey Road studio in noord Londen, maar toen had hij geen tijd.

“Hij nam zijn vriend Natwar Soni mee naar de opname sessie en gaf Natwar zijn tabla, stemde hem en zei “Ik heb vandaag geen tijd want ik moet naar mijn werk,” vertelde Dr Jones aan de pers.

“Maar omdat ze een tamboura nummer nodig hadden, kon Kansara een nummer tokkelen op de tamboura en dat kon opgenomen worden,” zei hij.

“Kansara is een Sikh tempel muzikant. Hij speelt regelmatig bij erediensten in tempels. George werd aangetrokken door dit soort spirituele waarde’s .”

We vroegen hem waarom zijn naam niet eerder is opgedoken en hij antwoordde : “Er waren niet veel mensen bij en enkele van de Indiase muzikanten die meewerkten op het album hadden het nummer zelfs niet gehoord.”

“Voor hen was het niet van belang.”

“Op de hoes werden ze niet vermeld. Dat was niet expres gedaan of een afwijzing.”

Hij legt uit: “Ik had een correspondentie met Apple Corps.”

“Zij zeiden: ‘We hebben op de tape rollen gekeken en ze zeggen dat er vier Indiase muzikanten meespeelden maar dat de naam van een van hen ontbrak.’

“Het was de bedoeling dat ze niet de Beatles waren, ze waren Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band.”

“Weten jullie wie die muzikant is ?” Wij kwamen erachter wie die vierde muzikant was. Niemand heeft ooit zijn naam bij Within You Without You gezet, tot nu.

“Wij begonnen een speurtocht, niet alleen om erachter te komen wie hij was maar ook om zijn verhaal te horen.”

Hij zei: “George Harrison verdiepte zich in Indiase muziek in 1965… twee jaar later nam hij Within You Without You op, op Sgt Pepper. Het is zijn enige nummer op Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band.”

“Hij was erg gedesillusioneerd met het Beatle zijn in die tijd.”

“Op dat nummer deden de andere Beatles niet mee. Het was alleen hij en tot voor kort, onbekende Indiase muzikanten.”

De namen van drie andere Indiase muzikanten die meewerkten aan het nummer zaten in het publieke domein.

“Zij waren  Indiase klassieke muzikanten die kort daarvoor in Londen waren aangekomen apart van elkaar. Hun focus was puur Indiase klassieke muziek.”

“Een van de muzikanten kreeg een kopie van Sgt Pepper voordat die uitkwam. Maar hij hoorde die pas na een jaar omdat hij geen platenspeler had.”

Dr Jones en John Ball, een tabla en santoor speler ontdekten pas dat Kansara op het nummer speelde nadat ze zijn naam kregen om hem te vragen of hij wist wie dat was geweest.

“Niet alleen wist Kansara dat, hij was de tamboura speler die daarna naar zijn werk was gegaan,” zei Dr Jones.

Kansara en zijn vriend Soni, de twee nog levende muzikanten, zullen spelen op een concert in Liverpool als eerbetoon aan de bijdrage van de vier Indiase muzikanten die speelden op Harrison’s compositie en de invloed die de Indiase muziek had op de Beatles.

“Vijftig jaar na het uitbrengen van Sgt Pepper worden ze eindelijk erkend met hun bijdrage aan het album,” vertelde Dr Jones.

:: George Harrison Within You Without You: The Story Of The Beatles And Indian Music is te zien en te horen bij het Liverpool Philharmonic om 7.30 uur op vrijdag 9 Juni.

(Bron: bucksfrepress.co.uk )

(Vert: Trix van Twist)