Nah nah nah nah-nah-nah nah! “Hey Jude” mag 50 kaarsjes uitblazen!

De song, wellicht één van de meest geliefde mee-zingnummers, stond op 1 op 28 september 1968 en bleef 9 weken in de hitlijsten staan. Het nummer duurde 7 minuten en 11 seconden en was dus ook één van de langste nummers dat ooit op nummer 1 stond. Het nummer was ook de eerste Beatlessingle op het Apple platenlabel.

Paul McCartney zegt dat hij het nummer schreef om Julian, de zoon van John Lennon, op te vrolijken. Hij deed dat bij een bezoek aan Cynthia die toen in een echtscheiding verwikkeld was met John.

McCartney vertelt in de documentaire Anthology: “Ik moest ongeveer een uurtje rijden en ik begon te zingen – ‘Hey Jules, het is allemaal niet zo erg, neem een triest liedje en maak het beter …’ Het was een optimistische song, een boodschap om Julian op te vrolijken. ‘Kop op man, je ouders gaan scheiden en ik weet dat je je daar slecht bij voelt. Maar het komt allemaal in orde!’”

Er werden van “Hey Jude” meer dan 4 miljoen plaatjes verkocht en dit enkel in de Verenigde Staten. In 2010 stond het op de 8ste plaats van de 5 beste songs aller tijden.

Het nummer werd eerst alleen als single uitgebracht in 1970. Later werd het ook uitgebracht op de LP Past Masters.

The Beatles hebben “Hey Jude” nooit gebracht tijdens een concert. De groep was gestopt met live optredens tegen de tijd dat de single werd uitgebracht. Er bestaat wel een promotievideo die de groep opnam. McCartney brengt het nummer tijdens zijn solo concerten.

(Bron: classichitsandoldies.com)

(Vert: Janien Nuijten-Colans)

redactie: Natuurlijk werd “Hey Jude” in augustus 1968 uitgebracht op single en niet in 1970.