Negen Films waarin de Beatles hadden kunnen spelen

BFNLNieuws

De Beatles speelden in drie bioscoop films, in een televisie special en een geautoriseerde animatie film. Er waren nog veel meer films die niet zijn gemaakt, we gaan ze langs in de lijst hieronder. Zoals het verging met populaire zangers van Bing Crosby tot Frank Sinatra naar Elvis Presley, de kans om door te pakken naar acteren leek een logische stap voor de groep toen Beatlemania Engeland in zijn greep had in 1963. Veel filmscripts werden aangeboden, voorheen hadden ze films gezien met Elvis Presley, Cliff Richard en vele andere rock sterren maar de Beatles wilden wat anders.

“Wij vonden ‘The Girl Can’t Help It’ heel leuk en we wisten dat je een rock ’n roll film kon maken, ” vertelde Paul McCartney later. “We zagen die kleine Amerikaanse producties en ondanks dat ze geen budget hadden en niet erg goed waren hadden ze wel muziek, wij gingen er altijd heen.

Van alle scripts die hen werden aangeboden in de beginperiode blijken we er maar 1 te kennen: ‘The Yellow Teddybears’, een op tieners gerichte film die uiteindelijk door een andere band werd geaccepteerd. Toen kwam ‘A Hard Days Night’ voorbij in 1964, de veel geprezen comedy musical zette een nieuwe standaard voor wat een rock groep op het witte doek kon doen. ‘Help’ was de volgende een jaar later.

De zoektocht voor een derde project voor de Beatles bleek moeilijker, de overwogen ideeën liepen uiteen van het gebruik van hun stemmen voor een Disney animatie, een verfilming van ‘The Lord Of The Rings’ tot op maat gemaakte films voor hen. Uiteindelijk besloten ze het zelf te doen, het schrijven en regisseren van ‘Magical Mystery Tour’ . Het werd uitgezonden door de BBC de dag na Kerst in 1967, en werd hun eerste misstap.

Oorspronkelijk waren ze tegen de animatie film ‘Yelow Submarine’, en kwamen pas een paar minuten voor het einde opdagen vanwege contractuele verplichtingen. De volgende Beatles film focuste op het maken van hun volgende album, hoewel het eerdere plan heel anders was. ‘Let It Be’ vervroegde waarschijnlijk hun break-up een maand voordat hij uitkwam.

Maar het blijft leuk om te bedenken wat er had kunnen zijn: Een regisseur probeerde zelfs om de overgebleven Beatles te betrekken in een nieuwe versie van een van de films die wel gemaakt was. Hieronder een lijst van die films

  • ‘The Yellow Teddybears (1963)’

Van de vele projecten die de Beatles werden aangeboden vooraf aan “A Hard Day’s Night’, waarvan er maar een bekend is omdat die gemaakt is. Net als bij andere vroege rock films, linkte ‘The Yellow Teddybears’ de muziek aan de toenmalige tiener kwalen, daarin droegen schoolmeisjes een speldje wat bewees dat ze hun maagdelijkheid verloren hadden. Dan wordt een van de meisjes zwanger van haar vriendje, die in een rock bandje zingt ‘Kinky Carson and the Embers’ genaamd. Naar verluidt wilden de Beatles de band niet spelen omdat ze hun eigen composities niet konden spelen. De film werd uitgebracht in de U.S.A. als ‘Gutter Girls” en werd hernoemd als ‘ The Thrill Seekers’.

  • ‘A Talent for Loving’ (1965)

Na ‘Help’, vonden de Beatles bijna hun derde film. In 1965 kwam hun film producer Walter Shenson naar hen met een script van Richard Condon, de auteur van ‘ The Manchurian Candidate’, gebaseerd op Condons novelle ‘A Talent for Loving’. In dat verhaal zouden ze vier Liverpoolers spelen die naar het Wilde Westen emigreren, de film zou af sluiten met een paardenrace, bepalend wie de hand van een jonge vrouw zou winnen. Maar ze verwierpen het, en het duurde vier jaar voordat Shenson er een variant op kon maken met Richard Widmark, Topol en Cesar Romero, de video kwam uit onder de naam ‘Gun Crazy’.

  • ‘The Jungle Book (1967)

Wanneer je ooit de originele versie van Disney’s ‘Jungle Book’ hebt gezien en je afvroeg waarom de gieren moptop haar hadden en een Liverpools accent, dan is dat omdat de rollen eerst aan de Beatles werden aangeboden. De berichten zijn onduidelijk of het kwam door onenigheid over de planning of een veto van John Lennon, de gieren kregen uiteindelijk de stemmen van anderen ( waaronder Chad Stuart als Chad en Jeremy als Flaps). Het nummer dat voor hen werd geschreven, “That’s What Friends Are For ( het lied van de gieren),” is veranderd van een rock nummer naar een kappers kwartet. Bijna 50 jaar later probeerde Jon Favreau om Paul McCartney en Ringo Starr te krijgen voor zijn remake, maar Favreau zei dat het idee te laat kwam om het uit te voeren.

  • ‘Lord of the Rings’

Lennon was veel enthousiaster over het idee om J.R.R. Tolkien’s ‘The Lord of the Rings’ te draaien met hem in de rol van Gollum, McCartney als Frodo, George Harrison als Gandalf en Starr als Sam. Ze benaderden Stanley Kubrick om te regisseren, maar hij dacht dat het niet goed aangepast kon worden voor de film. Zelfs als hij ingestemd had zou de film niet gemaakt zijn, Tolkien weigerde hen de rechten van zijn verhaal te verkopen.

  • ‘The Three Musketeers’

De producenten Alexander en Ilya Salkin huurden Richard Lester in, regisseur van ‘A Hard Days Night’ en ‘Help’, om een nieuwe aanpassing te bewerken van de klassieke novelle van Alexandre Dumas in de hoop dat zijn betrokkenheid de Beatles zou lokken om de titel rollen te spelen plus d’Artagnan. De Beatles hadden geen interesse en Lester liet het liggen tot 1973, toen een nieuwe versie met Michael York, Oliver Reed, Frank Finley en Richard Chamberlain in de rollen van de groep uitkwam, met het ongebruikte materiaal vormde hij een jaar later een vervolg, ‘The Four Musketeers’.

  • ‘Shades of a Personality’

Shenson bleef zoeken naar het juiste frame voor de Beatles, hopend dat er een zou zijn waarin ze andere karakters zouden spelen dan zichzelf. Bijna vond hij dat in het script van Owen Holder’s ‘Shades of a Personality’, over een man, Stanley Grimshaw genaamd met vier verschillende persoonlijkheden, gespeeld door de vier bandleden. Naar verluidt hebben ze met Michelangelo Antonioni gesproken om het te regisseren, maar ‘Shades of a Personality’ is nooit gemaakt omdat de Beatles aan de slag gingen met ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’.

  • ‘Up Against It’

Om ‘Shades of a Personality’ niet helemaal op te geven, vroegen Shenson en Beatles manager Brian Epstein aan toneelschrijver Joe Orton iets te doen met Holder’s werk. Orton voegde wat elementen toe, bewerkingen uit ander werk van hem en stuurde hen ‘Up Against It’, waarin, zoals hij in zijn notities schreef, de Beatles betrokken raken in dubieuze politieke activiteiten, gekleed als vrouwen, een moord plegend, in de gevangenis gezet worden, en overspel plegen.” Het script werd afgewezen door de groep vanwege de verhaallijn. Oton veranderde er wat aan en verkocht het aan een andere producer, Oscar Lewenstein. Orton werd vermoord door zijn partner Kenneth Halliwell, op de avond dat hij Lester zou ontmoeten om het te regisseren. (Halliwell pleegde vervolgens zelfmoord) ‘Up Against It’ werd nooit verfilmt maar aangepast in een off-Broadway musical met een partituur van Todd Rundgren in 1989, en later in een radio stuk voor de BBC in 1997.

  • ‘Get Back’

Hoewel ‘Let It Be’ langzaam veranderde in een documentaire, tellen we ‘Get Back’ als een ongemaakte Beatles film omdat de uiteindelijke film zo anders was dan het originele concept. Het geesteskind van Paul McCartney, ‘Get Back ‘was bedoeld als documentaire voor TV over het maken van hun nieuwe album, inclusief hun eerste optreden sinds ze stopten met toeren in 1966, bedacht om de Beatles chemie te herstellen door live op te nemen, zonder overdubbs. Maar het liep anders, de omslag in het project kwam toen George Harrison de band verliet in het begin van de sessie’s.

Hij kwam na een week terug, maar op voorwaarde dat de plannen voor een volledig concert geschrapt zouden worden en dat ze van de Twickenham Film Studio’s zouden verkassen naar hun Apple hoofdkwartier. Zonder het concert werd het een karakter schets en tegen de tijd dat hij uit kwam in Mei 1970, 16 maanden nadat de productie was begonnen, waren de Beatles uit elkaar.

  • ‘Yellow Submarine’

Robert Zemeckis van “Back to the Future’ en ‘Who Framed Roger Rabbit’ begon met plannen voor een remake van de Beatles animatie film ‘Yellow Submarine’ in 2009, hij hoopte motion capture technologie (mix van animatie met echte personen) te kunnen gebruiken met de cast waarin Cary Elwes, Dean Lennox Kelly, Peter Serafinowicz en Adam Campbell. Zemeckis had twee opeenvolgende box-office missers gehad waardoor er vragen rezen over budget en andere zaken. Disney trok er de stekker uit in Maart 2011.

(Bron: ultimateclassicrock.com)

(Vert: Trix van Twist)