Nieuwe documentaire: Lennon op Toronto Rock & Roll Revival ’69

In november verscheen een nieuwe documentaire over het muziekfestival In Toronto in 1969, waar John Lennon met zijn Plastic Ono Band, met in de band o.a. Eric Clapton, de hoofdact was van een line-up met andere rocklegendes.

De ‘Toronto Rock and Roll Revival’ was een eendaags evenement op 13 september van dat jaar, vier weken na Woodstock. Dat Lennon hier zou optreden werd pas op het laatste moment bekend gemaakt. De documentaire van regisseur Ron Chapman bevat nooit eerder vertoonde beelden van het concert, geschoten door de beroemde filmer D.A. Pennebakker.

Na verschillende vertoningen op filmfestivals gaat de film op 16 december in première in Canada. Bekijk de officiële trailer hierboven. Uit de tekst van de aankondiging van het verschijnen van de documentaire: ‘REVIVAL69: The Concert That Rocked the World’ biedt een kijkje achter de schermen van hoe een vrijwel onbekend muziekfestival tegen alle verwachtingen in tot stand kwam. De jonge, rommelige concertpromotor John Brower had het plan om van zijn ‘Toronto Rock and Roll Revival’ een eendaags evenement te maken, dat later in de rockmythologie de naam kreeg van “de op één na belangrijkste gebeurtenis in de rock & roll-geschiedenis”.

En dan te weten dat het bijna niet doorging. “De week voor de show liep de verkoop van de kaartjes helemaal niet”, zegt hij in de film. “Toen hebben we de show bijna geannuleerd.” Maar het optreden van Lennon bracht nog net op tijd redding.

Op het festival waren rocklegendes te zien als Chuck Berry, Little Richard, Jerry Lee Lewis, Bo Diddley, de Alice Cooper Band (die Gene Vincent begeleidt) en The Doors. Maar met de late toevoeging van Lennon en de Plastic Ono Band aan het programma verliep de kaartverkoop prima en kwamen er 20.000 fans naar het Varsity Stadium.

Door middel van exclusieve gesprekken met iconische muzikanten als Alice Cooper, Robbie Kreiger, Alan White, Geddy Lee, Danny Seraphine, Klaus Voormann en meer dan 60 minuten aan archiefbeelden en geluidsbanden, onthult de documentaire de wervelende chaos voorafgaand aan het festival – de motorbende, de dreiging van annulering, een mid-flight bandrepetitie en onverklaarbaar geluk dat culmineerde in Lennon die de mantel van de Beatles aflegde en nerveus het podium betrad met Yoko Ono, Clapton, Voormann en White. De film biedt zeldzame, recentelijk ontdekte Super 8-beelden van achter de schermen, inclusief nooit eerder vertoonde 16 mm-opnamen van het concert, gefilmd door D.A. Pennebaker en zijn crew en verteld door de ogen van degenen die erbij waren: de muzikanten, de mensen achter de schermen en andere ooggetuigen.

(Bron: bestclassicbands.com)
(Vert: Aad Kuling)