Nieuwe documentaire van Oscarwinnaar Morgan Neville

BFNLNieuws

Leven van Paul McCartney na het uiteenvallen van The Beatles onderwerp van nieuwe documentaire van Oscarwinnaar Morgan Neville.  Het project werd enkele weken geleden aangekondigd tijdens een artiesten showcase van Universal Music Group met optredens van Shania Twain en Sam Smith, speciale aandacht voor Billie Eilish en Elton John en filmnieuws over Jon Batiste en Donna Summer.

Neville deed op de zaterdagmiddag zelf de aankondiging in de Milk Studios, waar de met sterren overladen artiesten showcase van de Universal Music Group plaats vond, een jaarlijks event tijdens het Grammy weekend dat wordt gepresenteerd door voorzitter en CEO Kucian Grainge, dat doorgaans een vol programma biedt met muzikale optredens afgewisseld met nieuws over filmprojecten van Universal.

De editie van dit jaar, de eerste in drie jaar als gevolg van de pandemie, was net eender, met nieuws over McCartney, een filmdocumentaire over Grammy winnaar Jon Batiste door Oscar-genomineerde en Emmy-winnende cineast Matthew Heineman en de release datum op HBO voor Love to Love you, Donna Summer, komende lente.

Het McCartney project draagt de titel Man on the Run en komt uit de koker van MPL Communications (het overkoepelende bedrijf voor de zakelijke belangen van McCartney) en Polygram Entertainment (de film en TV divisie van UMG). Volgens officiële informatie zal de focus van de film liggen op de periode van het leven van McCartney na het uiteenvallen van The Beatles en nooit eerder vertoond materiaal bevatten en nieuwe interviews. De film zal beginnen op het punt dat de rocker zijn weg zoekt tijdens de nasleep van de breuk, zijn leven met zijn geliefde vrouw Linda McCartney en de epische creatieve golf die daarna kwam.

Man on the Run zal dienen als ‘het definitieve document van Paul’s opkomst na de ontbinding van ’s werelds grootste band en zijn triomfantelijke creatie van een tweede decennium van muzikale mijlpalen – een briljante en vruchtbare periode.’ Zijn solocarrière leverde tracks op als ‘Maybe I’m Amazed’, ‘Another Day’, ‘Uncle Albert/Admiral Halsey’, ‘Hi, Hi, Hi’, ‘My Love’, ‘Live And Let Die’, ‘Band On The Run’, ‘Jet’, ‘Junior’s Farm’, ‘Listen To What The Man Said’, ‘Silly Love Songs’, ‘Let ‘Em In’, ‘Mull Of Kintyre’, ‘With A Little Luck’, ‘Goodnight Tonight’ en meer.

Neville, die een Oscar won voor 20 Feet from Stardom, komt naar deze film na te hebben gewerkt aan andere documentaires als Roadrunner: Een film over Anthony Bourdain en de op Mr. Rogers gerichte Won’t You Be My Neightbour? Hij zal de film produceren met Michele Anthony en David Blackman van UMG, producent Caitrin Rogers, Scott Rodger van Maverick en Ben Chappell van MPL. Man on the Run wordt volledig gefinancieerd door MPL en Polygram en gepresenteerd en geproduceerd door MPL, Polygram en Tremolo Prods.

Hoe vind je jezelf opnieuw uit nadat je in de grootste band zat die de wereld ooit gekend heeft? Welnu, tot het uiteenvallen van The Beatles hoefde nog nooit iemand die vraag te beantwoorden, legde Anthony uit aan de grote menigte in de Milk Studio’s. In de kern is het een verhaal over de blijvende liefde van Linda en Paul terwijl hij zijn eigen stem vindt als artiest, resulterend in een van de meest creatieve perioden uit zijn leven.

Neville, die zich zelf omschrijft als Beatle-maniak en geobsedeerd door McCartney, zei dat hij elk boek heeft gelezen en elke documentaire gezien over de band, maar iets nieuws heeft gevonden met Man on the Run. Ik was te jong om albums van The Beatles te kopen op het moment dat ze uitkwamen, maar ik kon wel Wings albums kopen en ik hield ervan. Voor mij is het verhaal over wat er met Paul gebeurde in de spoor van The Beatles, toen hij zichzelf moest heruitvinden, nooit eerder verteld, zei hij. Toen Universal en Michele me hierover belden, kostte het me ongeveer 3 seconden om te zeggen dat ik dit wel móet doen. Het is het soort ding, denk ik, waar ik al sinds mijn tiende voor train.

Batiste nam ook zijn momentje in de spotlight met de aankondiging van zijn samenwerking met Heineman voor American Symphony, een filmdocumentaire over zijn weg naar het creëren van de gelijknamige show die afgelopen herfst debuteerde in Carnegie Hall. Over de film wordt gezegd dat het een intiem kijkje biedt op zijn creatieve proces en een nooit eerder getoonde blik op zijn persoonlijk leven tijdens de hoogtijdagen van het winnen van 5 Grammy’s (inclusief album van het jaar voor ‘We Are’) en de dieptepunten van het onder ogen zien van zijn vrouw’s kankerdiagnose van behandeling.

Tijdens korte commentaren haalde Batiste deze middag de achtbaan aan. Terugkijken daarop, weet je, is heel moeilijk voor mij. Het is goed om het te delen. Om iedereen een kijkje te geven in de kracht van kunst, maar nog meer de kracht van onze eigen weerstand, legde hij uit. Dit is een levens-bevestigend iets, dat gebeurt als je wordt geconfronteerd met je eigen sterfelijkheid en met de grens van je kunnen. Je gaat over de grenzen van iets waarvan dat je niet wist dat je het kon doen of niet wist of je er doorheen zou komen, en het dan aan de andere kant zou redden.

Hij eerde Heineman, noemde hem een ‘ongelooflijk artiest’ die hij groen licht gaf om hem te filmen – een compleet jaar lang, elke dag, het meest kwetsbaar en open als ik ooit was met een camera er bij. Heineman heeft zijn rol bij het project te danken aan veelgeprezen werk aan ducumentaires als The First Wave, Retrogade, Tiger, The Box from Medellin en Cartel Land. Hopelijk bereikt deze film jullie en zullen mijn ervaringen jullie iets leren over jezelf, over het leven, over strijd, over triomf, over menselijkheid, zei Batiste.

De film aankondigingen maakten deel uit van een programma met een parade aan optredens van UMG artiesten voor een publiek van kopstukken en insiders uit de muziekindustrie en collega artiesen. Zo waren in de Milk Studio’s op deze zaterdag aanwezig Elton John (met David Furnish), David Zaslav, Niall Horan, Ice Spice, Fletcher, Yo Gotti, Sabrina Carpenter, Brooklyn and Bruce Sudano, Queen Naija, Natalie Jane en vele anderen.

Aanwezig namens UMG waren o.a. Angel Kaminsky, Avery Lipman, Ben Adelson, Bruce Resnikoff, David Blackman, Dickon Stainer, Elliot Grainge, Frank Briegmann, Gary Kelly, Imran Majid, Jesus Lopez, Jo Charrington, Jody Gerson, John Janick, JT Myers, Justin Eshak, Marc Cimino, Michelle Jubelirer, Monte Lipman, Nat Pastor, Richelle Parham, Sam Riback, Steve Berman, Tunji Balogun, Tyler Arnold and Wendy Goldstein.

We zijn terug, zei Grainge bij de start van het programma. Kunt u geloven dat het drie hele jaren geleden is dat we hier voor het laatst samen waren om artiesten en nieuwe muziek te vieren? We zijn allemaal terug, samen. Er is een heleboel gebeurd in deze drie jaren en vandaag gaat het alleen over de muziek.

Het podium was tijdens deze showcase (gepresenteerd door Merz Aesthetics’ Xperience+ and Coke Studio) voor Kim Petras, Sam Smith, Samara Joy, Glorilla, Stephen Sanchez, Lauren Spencer Smith, Feid, Muni Long and Doechi. Grainge bewaarde een verrassingsoptreden voor het allerlaatste moment, toen hij icoon Shania Twain verwelkomde om de show af te sluiten. De optredens vielen bij het publiek goed in de smaak, zo bleek uit de staande ovaties voor vele artiesten, een zeldzaamheid voor de soms stoffige label showcases.

Dat laatste was vandaag zeker niet het geval, al tijdens de sterke opening was er een staande ovatie voor kaskraker Billie Eilish, die het podium op kwam om uit handen van Grainge een UMG x Teverb Amplifier award in ontvangst te nemen voor haar eco activisme. Eilish zei dat ze zich ‘zeer gezien’ prees met de trophy. Iedereen in deze zaal, allemaal kunnen we een steentje bijdrage. Velen van jullie hebben geld in jullie fucking zakken. Misschien een idee om het te gebruiken voor goede dingen en niet voor domme dingen.

(Bron: hollywoodreporter.com)
(Vert: Marijke Snel-van Asperen)