Ontdekken wat de populairste streaming nummers van The Beatles zijn, album voor album

BFNLNieuws

Streamingdiensten hebben een revolutionair effect gehad op onze manier van muziekluisteren. Een concept dat zich ontwikkelde tegen het eind van de jaren ’90, toen de media steeds meer overgingen naar het digitale format en wat is opgebloeid (of afgebrand, maar net hoe je het wil zien) in het moderne muzikale landschap, waar labels minder van belang zijn dan ooit en smaken wijder verspreid. Onverdraagzame oudere generaties zullen klagen over het vluchtige karakter van ‘virtuele’ hits, maar het is lastig om dat overeind te houden in het besef dat de grillen van de consumenten worden bediend met een veel groter aantal opties, met het bijbehorende gebrek aan tijd om het allemaal fatsoenlijk te kunnen behappen.

Het effect dat streamingdiensten hebben gehad op de muziekindustrie kan zelfs filosofisch worden bekeken binnen het idee van culturele diffusie. Culturele difussie gaat over de verspreiding van elke vorm van cultuur, zoals taal, muziek, film, religie, eten, technologie of mode, naar andere culturen en de daarmee samenhangende aanpassingen en ontwikkelingen van de culturen die daaruit voortkomen. Met de komst van het internet begon culturele distributie exponentieel te groeien, tot het punt waarop bijna elke samenleving nog maar een aanraking verwijderd is van het ervaren van de tradities en de levenswijze van een andere samenleving aan de andere kant van de wereld.

Met betrekking tot muziek en dan specifiek de streamingdiensten, is het gevolg dat diensten zoals Spotify langzaamaan albums uit een uitgesproken periode in tijd ontdoen van hun oorspronkelijke culturele context. In zo ongeveer tien seconden kun je van een opname van ‘Rocket 88’ uit 1951 overspringen naar een opname van ‘Good 4 U’ uit 2021. Natuurlijk zijn de eigenheid van compositie, sound en productiekwaliteit gemakkelijk te onderscheiden, maar de methode waarmee iemand al deze verschillende stukken muziek kan verzamelen is eenduidig.

Dus, wat betekent dit alles? Nu, het betekent dat Mariah Carey’s ‘All I Want For Christmas Is You’ op nummer 1 kan komen in de Billboard Hot 100, zelfs 20 jaar nadat het is uitgebracht. In theorie, met genoeg streams, kan een toevallige nummer 1-hit van Freddie And The Dreamers of Dave ‘Baby’ Cortez, al lang verloren aan de geschiedenisboeken, heropleven tot een hedendaagse hit. Tijd is niet langer bepalend voor eigentijdse commerciële aantrekkingskracht.

Dit alles is een enorm ingewikkelde manier om een eenvoudig concept te verkennen: Wat is per album het meest populaire Beatlesnummer op Spotify? Dat is een vrij eenvoudige maatstaf voor populariteit, maar wat me fascineert is hoe door het bizarre gebruik van algoritmes bij Spotify bepaalde nummers beter scoren dan andere.

Als je gelezen hebt hoe het meest populaire nummer van Pavement op de service een B-kant betreft uit de periode van hun album Brighten the Corners, eind vorige eeuw, dan is het je duidelijk dat Spotify elementen afscheidt van de muziek waarnaar je luistert en ook via Autoplay nummers afspeelt als je zelf geen playlist hebt gemaakt. Dat duwt beurtelings de rating omhoog van nummers die voldoen aan een heleboel verschillende criteria. In de basis ligt het voor de hand dat het meest populaire nummer van een band op Spotify een nummer is waarvan de streamingservice heeft bepaald dat het zoveel mogelijk klinkt zoals een heleboel andere soorten muziek. Je meest gemiddelde of ‘normale’ nummer zal statistisch gezien het populairst zijn.

Dit is interessant als we onze aandacht terug brengen naar The Beatles. Gedurende ongeveer de eerste helft van hun carrière maakten The Beatles een heleboel muziek met een gelijke sound – pop-rock op live-instrumenten, met pakkende melodieën en gitaarsolo’s. Luister één keer naar A Hard Day’s Night en je hebt die sound, maar zoals we allemaal weten, hebben The Beatles typische veranderingen in hun sound aangebracht door het bestuderen van een wijd scala aan genres, waaronder klassieke Indiaase muziek, blues, experimentele muziek, variété, folk en ragtime jazz. Met zo’n diverse smaak, hoe is het dan mogelijk om iets te bezien als ‘normaal’?

Dat gaan we hier proberen te ontdekken en onderweg proberen we conclusies te trekken over de vraag waarom één bepaald nummer populairder – of voor Spotify ‘normaler’ – kan zijn dan andere. Waren dit de nummers die The Beatles zelf tot hun meest populairste zouden rekenen? Zitten er in de mix ook verrassingen? Dat mag je voor jezelf bepalen terwijl we kijken naar elk meest populaire Beatlesnummer op

Spotify, album voor album.

De populairste nummers van The Beatles op Spotify (data van september 2021):

Meest gestreamde nummer op Please Please Me: ‘Twist And Shout’

We beginnen deze lijst met een nummer dat niemand zal verrassen als populairste song van het debuutalbum van The Beatles Please Please Me: slotakkoord ‘Twist And Shout’ met meer dan 260 miljoen streams.

Van alle nummers op Please Please Me, die zich hebben verspreid en nagalmden door de hele popcultuur, steekt ‘Twist And Shout’ met kop en schouders boven de rest uit. Het prominente gebruik ervan in Ferris Bueller’s Day Off heeft zeker geholpen, maar de beeldbepalende gelaagde harmonieën ervan, de catchy melodie en de unieke keel-schrapende lead vocals van John Lennon, zorgen er allemaal voor dat ‘Twist And Shout’ direct herkenbaar en volstrekt onvergetelijk is.

Het is niet eens zozeer een competitie. Het volgende nummer met het hoogste aantal streams is ‘Love Me Do’, dat extra wordt geboost doordat het is opgenomen op de albums Past Masters en 1. ‘I Saw Her Standing There’ is het enige andere nummer van het album met meer dan 100 miljoen streams, met een scherpe daling daarna. Zelfs de beeldbepalende titelsong is slechts 40 miljoen keer beluisterd en het arme ‘Chains’ staat op de laatste plaats met amper zeven miljoen streams.

Meest gestreamde nummer op With The Beatles: ‘All My Loving’

Please Please Me is behoorlijk populair op Spotify, met drie tracks boven de 100 miljoen streams die veel hebben bijgedragen aan de bekendheid van het album. With The Beatles daarentegen heeft geen enkele track die momenteel hoger scoort dan 82 miljoen. Die bewuste track, echter, is nogal een juweeltje: ‘All My Loving’.

Het volstaat waarschijnlijk daaruit te concluderen dat ‘All My Loving’ eenvoudigweg het beste nummer is op With The Beatles (hoewel het dat wel is) en het zou ook niet helemaal eerlijk zijn tegenover Spotify om te stellen dat het het meest ‘normale’ nummer is van het stel (dat is, voor mijn geld, ‘Money’). ‘All My Loving’ was het eerste nummer dat de band speelde tijdens hun debuutoptreden bij de Ed Sullivan Show, dus het draagt nogal wat gewicht als de eerste kennismaking met Beatlemania van veel Amerikaanse fans van het eerste uur.

Ik ben aangenaam verrast om te zien dat ‘Till There Was You’ op nummer twee staat van meest gestreamde nummers op het album en helemaal niet verbaasd over de laatste plaats van ‘Little Child’ met een povere 4,5 miljoen streams. De versie van ‘Little Child’ op Spotify is een afschuwelijke mix, met de backingvocals-track in de ene speaker en de vocals in de andere. Ik snap dat zowat elke Beatlesstereomix slecht is, omdat de band zelf pas over ging op exclusieve stereomixen vanaf Yellow Submarine en zo’n beetje alles van voor die tijd het beste beluisterd kan worden in het mono-format waarin de band de opnames in eerste instantie heeft ingespeeld – maar dat is wel schandalig slecht.

Meest gestreamde nummer op A Hard Day’s Night: ‘A Hard Day’s Night’

Opnieuw een totaal niet verrassende toppositie is er voor de titeltrack van A Hard Day’s Night met 137 miljoen streams.

Als onverwachte kandidaat zou je misschien kunnen denken aan ‘Can’t Buy Me Love’, dat binnenkort wel 100 miljoen streams zal halen, maar nu nog op 97 miljoen zit, of misschien zelfs ‘And I Love Her’, dat mij eerlijk gezegd nogal tegenvalt met 87 miljoen streams. Het is een fantastisch nummer, een grootse langzame akoestische liefdesballade die rijp is voor moderne uitvoeringen, maar ik zou het niet twee keer zo goed willen noemen als het gelijk gestijlde ‘If I Fell’ dat op 46 miljoen staat.

A Hard Day’s Night blijft een hoeksteen voor de Beatlescatalogus: het eerste volledig originele album, het moment waarop Beatlemania op het hoogtepunt was en msschien zelfs de ultieme elpee van de eerste jaren van de band. Echter, de nummers op de tweede kant lijken wat veel op elkaar en het verschil in streams tussen de eerste zeven nummers en de laatste zes is behoorlijk drastisch. Eigenlijk vind ik ‘When I Get Home’ heel aardig als schreeuwerige rocktrack, maar het staat momenteel onderaan als minst populaire track van het album met slechts 5 miljoen streams.

Meest gestreamde nummer op Beatles For Sale: ‘Eight Days A Week’

Ondanks wat ik graag zie als een uitgebreide hoeveelheid nutteloze Beatlesweetjes en -trivia in mijn hoofd, was ik verrast te zien dat ‘Eight Days A Week’ nooit op single is uitgebracht in het Verenigd Koninkrijk. De band nam zelden VK singles op in hun studioalbums, maar ‘Eight Days A Week’ was een nummer 1-hit in Amerika en wereldwijd en dus mag het geen verrassing heten dat het eerste staat bij de Beatles For Sale streams met 93 miljoen.

Beatles For Sale is representatief voor de waarneembare uitputting van de Fab Four. De band was jaren non-stop aan het toeren geweest en er was nauwelijks tijd geweest om nieuw materiaal te schrijven en op te nemen terwijl ze al hun contractuele verplichtingen vervulden. Beatles For Sale, met de norse hoesfoto en overvloed aan covers, was de eerste barst die er uiteindelijk toe zou leiden dat de band helemaal stopte met toeren.

Het meeste van Beatles For Sale is op Spotify minder populair in vergelijking met de ander albums van de band. Het is beslist een middelmatig album van de band en hun covers van ‘Mr. Moonlight’ en ‘Kansas City/Hey-Hey-Hey-Hey’ krijgen weinig liefde via streams. Verrassend genoeg is het onderaan een strijd tussen Ringo’s versie van Carl Perkins ‘Honey Don’t’ en een van John Lennons eerste pogingen tot zelf-analyse: ‘I don’t Want To Spoil The Party’. Ondanks zijn uitvoering bij het Concert for George komt Ringo’s ‘Honey Don’t’ toch uit op de laagste score van slechts 4,4 miljoen.

Meest gestreamde nummer op Help!: ‘Yesterday’

Net toen ik dacht dat titelsongs gemakkelijk zouden gaan winnen, komt daar ‘Yesterday’ de titel opeisen van meest gestreamde nummer op Help! met een gigantisch aantal van 357 miljoen streams, genoeg om het op de 5e plaats te komen van meest gestreamde nummers van de band en vierde geplaatst op de huidige lijst van ‘populairste’ Beatlessongs – waarom die lijst niet is gebaseerd op het totale aantal streams is me een raadsel.

Help! was een soort van heropleving voor The Beatles: opnieuw een succesvolle film, een verrassende overvloed aan fantastische nieuwe originele songs, een teruggevonden voorliefde voor marihuana. De vitaliteit is volledig in beeld, met een aanzienlijke populariteit op Spotify tot gevolg. ‘Help!’ heeft 192 miljoen streams, met ‘Ticket To Ride’ net onder de negen cijfers op 99 miljoen streams (het zou intussen de 100 miljoen gepasseerd kunnen zijn). Hulde aan zowel ‘You’ve Got To Hide Your Love Away’ en ‘I’ve Just Seen A Face’ voor hun indrukwekkende score van respectievelijk 72 en 42 miljoen.

Zelfs de laagste treden van Help! zijn nog niet zo onpopulair als de modderkruipers op andere albums. Hier is het minst gestreamde nummer ‘Tell Me What You See’, dat momenteel op 6,9 miljoen staat. Ringo’s cover ‘Act Naturally’ vergaat het een stuk beter dan ‘Honey Don’t’ op Beatles For Sale, met 8,4 miljoen streams.

Meest gestreamde nummer op Rubber Soul: ‘In My Life’

John Lennon recht zijn rug op Rubber Soul, waarvan de twee meest gestreamde nummers van zijn hand komen. ‘Norwegian Wood (This Bird Has Flown)’ telt een imponerend aantal van 103 miljoen streams, maar het is ‘In My Life’, de weerspiegeling van zijn leven in Liverpool, dat de toppositie inneemt met 195 miljoen.

Rubber Soul was de meest drastische transitie van The Beatles tot dat moment. Het gebruik van meer expliciete elementen van folk, soul en akoestische muziek, de goeie ouwe tijd, van filler rock en roll-melodielijnen om albums af te ronden, liep op zijn eind. Nu kreeg elke nummer op een album een weloverwogen plek en er was geen plaats voor oppervlakkigheid. Hoewel, bijna niet. Zelfs de mindere nummers op Rubber Soul zijn pakkender en complexer dan de nummers die hun vroege albums opvulden, maar er is nog steeds een licht gevoel van “oh, man, we moeten nog tien extra minuten vullen, wat doen we nu?” Arme Ringo trekt wederom aan het kortste eind en nog wel met zijn eerste compositie: ‘What Goes On’ wankelt binnen met 10 miljoen streams, waarmee Rubber Soul de eerste elpee is waarop geen enkel nummer staat met een aantal streams dat minder dan acht cijfers telt.

Meest gestreamde nummer op Revolver: ‘Eleonor Rigby’

Rechtvaardgheid voor Paul! Van de eerste zes albums wist McCartney slechts tweemaal de toppositie te scoren met ‘All My Loving’ en ‘Yesterday’. Geen van beide nummers was als single uitgebracht in het Verenigd Koninkrijk, maar McCartney zou wel de A-kant pakken van de eerste single van Revolver, ‘Eleanor Rigby’. Met als gevolg dat dit het meest gestreamde nummer is van Revolver met 156 miljoen plays.

Maar..: ook rechtvaardigheid voor Ringo! Na al een paar albums onderaan te hebben gestaan, krijgt Starr hier het op een na populairste nummer met ‘Yellow Submarine’. Ondanks een stap in de goede richting met drie bijdragen aan dit album, krijgen de songs van George Harrison niet veel streamingaanhang. ‘Taxman’ zit op een respectabele 39 miljoen streams, maar ‘Love You To’ en ‘I Want to Tell You’ slechts op respectievelijk 15 en 12 miljoen plays.

Toch zijn dit nog altijd niet de minst populaire nummers. Die onderscheiding gaat naar ‘Doctor Robert’ met een miezerige 11 miljoen streams. ‘Doctor Robert’ is het enige nummer op Revolver dat klinkt zoals het vroegere werk van de band en hoewel het een prettig uitstapje is dat helemaal niet uit de toon valt op het album, mist het de intrige of inspiratie van de de ander tracks.

Meest gestreamde nummer op Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band: ‘Lucy In The Sky With Diamonds’

Voor een album met zoveel waardering, bijval en reputatie is de constatering dat van Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band slechts één nummer meer dan 100 miljoen streams haalt, een verrassende. Ik had waarschijnlijk mijn geld gezet op ‘A Day in The Life’ (dat op 87 miljoen streams staat), maar ‘Lucy In The Sky With Diamonds’ regeert oppermachtig met 114 miljoen.

Sgt. Pepper’s was gemaakt met de bedoeling om een volledig album te creëren dat een complete eenheid zou vormen.* Nummers ervan uitkiezen zou veel wegnemen van de ervaring die Sgt. Pepper’s is en ik heb de neiging om het daarmee eens te zijn, hoewel het ook benadrukt dat sommige deuntjes minder interessant zijn als ze worden gescheiden van de meeslepende onderdompeling die je ondergaat als je het hele album afspeelt.

Vanwege de wispelturige aard van de Spotify-luisteraar, valt bij alle albums de keus in het voordeel van de eerste kant uit. Dat pakt niet anders uit voor Sgt. Pepper’s, de achterkant van het album verzamelt minder streams dan de voorste helft (al eindigt de achterkant met het op een na best gestreamde nummer). Helemaal onderaan staat ‘Good Morning Good Morning’ met 11 miljoen streams. Heel toepasselijk voor een nummer dat van John Lennon ooit het label kreeg van “een stuk afval”.

Meest gestreamde nummer op Magical Mystery Tour: ‘All You Need Is Love’

Natuurlijk, dit kan een beetje oneerlijk zijn, in acht genomen dat Magical Mystery Tour zo’n beetje slechts een EP/soundtrack is voor de film met dezelfde naam en een stel singles van de band om de achterkant vol te krijgen. Maar Magical Mystery Tour is met terugwerkende kracht als studioalbum toegevoegd aan de calatogus van de band en de meest populaire track ervan is ‘All You Need Is Love’ met 130 miljoen streams.

Dit is geen verrassing. ‘All You Need Is Love’ was het middelpunt van het optreden van de band voor Our World dat werd uitgezonden voor 400 miljoen mensen wereldwijd. Het is nog altijd een van de meest beeldbepalende en vaak aangehaalde nummers van de band, met zijn goed te verteren tijding en oprechtheid, het nummer dat de band dichter bij een universele boodschap heeft gebracht dan ooit.

Ik ga proberen om mijn eigen persoonlijke mening over ‘All You Need Is Love’ hier buiten te laten (twee keer raden: geen groot fan) maar zit een soort van groot onrecht in het feit dat het trippy ‘Blue Jay Way’ van George Harrison onderaan staat met 10 miljoen streams. Zelfs ‘Flying’, een instrumentaal nummer dat was bedoeld als begeleidende muziek voor de film, heeft een miljoen streams meer dan ‘Blue Jay Way’.

Meest gestreamde nummer op The Beatles (Het Witte Album): ‘Blackbird’

Iets aan de akoestische gitaarnummers van Paul McCartney is goed aangeslagen bij de Spotify-generatie. Nadat ‘Yesterday’ de toppositie innam van Help! flikt McCartney het opnieuw met ‘Blackbird’ dat een overweldigend aantal van 246 miljoen streams scoort.

Het Witte Album is behoorlijk populair op Spotify, wat geen verrassing mag heten. Het luistert als een hedendaagse Spotify-playlist, compleet met een variatie in genres en stijlen die je op shuffle kunt afluisteren of in de originele volgorde, zonder enige opoffering van interesse of opwinding. Het briljante ‘While My Guitar Gently Weeps’ van George Harrison staat op 156 miljoen streams, maar het vervloekte ‘Ob-La-Di, Ob-La-Da’ komt daarna op de derde plek met 146 miljoen.

Ik zou al mijn geld er op in hebben gezet dat ‘Wild Honey Pie’, de irritante en nutteloze antisong die 52 seconden aan speeltijd van het album verspilt, het minst populaire nummer zou zijn, maar nee: die plek is voor de andere ergerniswekkende aanvulling van het album ‘Revolution 9’ met een passende 9 miljoen streams. Je wil mij wijsmaken dat meer mensen luisterden naar ‘Revolution 9’ dan naar ‘Honey Don’t’? Dat is gekkenwerk.

Meest gestreamde (originele) nummer op Yellow Submarine: ‘Hey Bulldog’

Opnieuw is er sprake van een aangepaste kijk op de geschiedenis bij de afweging of Yellow Submarine van The Beatles een studioalbum is. Voor de helft is het album gevuld met composities die George Martin maakte voor de film Yellow Submarine en de twee nummers ervan die het meest zijn gestreamd stonden al eerder op een studioalbum: ‘Yellow Submarine’ en ‘All You Need Is Love’.

Als het aankomt op originele Beatlesnummers die je niet terug vindt op enig ander studioalbum, valt er weinig te kiezen. Vier nummers, waarvan er twee bestaan uit psychedelische experimentele stukken die lukraak zijn gemixt met melodieën en een ander dat een kinderliedje is, maar het overblijvende nummer komt het dichtst bij een verborgen juweeltje van alles wat The Beatles ooit zouden maken: ‘Hey Bulldog’.

‘Hey Bulldog’ is niet moeilijk te vinden, zeker nu, maar langgeleden was het redelijk onbekend. Zelfs nu heeft het slechts 14 miljoen streams, veruit de laagste stand op deze lijst. Dat is meer te wijten aan Yellow Submarine en de huidige opname binnen de Beatlescanon als “studio”-album, maar het verdient niettemin erkenning. Het minst gestreamd van die vier? ‘It’s All Too Much’ met 5,2 miljoen.

Meest gestreamde nummer op Abbey Road: ‘Here Comes The Sun’

Het enige album waarvan George Harrison de toppositie in handen heeft, is het album met wellicht zijn twee meest populaire en gekoesterde composities. Het zou mij niet verbaasd hebben als oftewel ‘Something’ oftewel ‘Here Comes the Sun’ aanspraak zou hebben gemaakt op de eerste plaats, maar toen het nieuwtje er vanaf was, was het ‘Here Comes The Sun’ dat terecht kwam op de eerste plaats met 707 miljoen, veruit het meest gestreamde nummer van The Beatles op Spotify.

In retrospect vind ik het werkelijk ondenkbaar dat ‘Here Comes The Sun’ nog niet eens in overweging genomen is om op single uitgebracht te worden. Natuurlijk, het was Harrison zelf, die ‘Something’ voorstelde en de rest van de band had sowieso een voorkeur voor dat nummer, maar het feit dat ‘Here Comes The Sun’ werd gezien als een nakomertje, gewoon weer zo’n “Georgenummer” om even te doen en dan maar te vergeten, komt op mij compleet gestoord over. John Lennon speelt er niet eens op mee. John Lennon speelt niet op het meest gestreamde nummer van The Beatles! In wat voor wereld leven wij.

Abbey Road is ook het meest populaire album op Spotify, voor wat het waard is. Tracks als ‘Come Together’ met 447 miljoen strams en ‘Something’ met 72 miljoen streams stuwen het op, met zelfs heel respectabele scores voor de medley’s. Vreemd, dan, dat het ook het album is met het veruit minst populaire nummer: ‘Her Majesty’ heeft 179 duizend streams, waarmee het verreweg het nummer is met het laagste aantal streams op Spotify.

Meest gestreamde nummer op Let It Be: ‘Let It Be’

Opnieuw een nummer 1-score voor de titelsong, ‘Let It Be’ staat op drie als meest gestreamde en meest populaire nummer van The Beatles op Spotify. McCartney heeft een heleboel ballads geschreven, maar ‘Let It Be’ is de ultieme waartoe de Spotify-menigte zich aangetrokken voelt.

Elke keer dat ik ernaar luister, word ik getroffen door wat een warboel ‘Let It Be’ eigenlijk is. Natuurlijk, de opname was – zoals bekend – omstreden, maar op zijn minst konden controversiële opnamesessies prachtige rommel als het Witte Album creëren. Let It Be, in tegenstelling daartoe, lijdt aan een uitgesproken gebrek aan plezier. Er staan zeker briljante momenten op, zoals ‘Across The Universe’ (82 miljoen) en ‘I’ve Got a Feeling’ (18 miljoen), maar de gekozen volgorde leek altijd overhaast en de korte nummers leidden erg af.

Als weerspiegeling van precies dit idee, staat 50 seconden ’Dig It’ onderaan op de streaminglijst met slechts 8 miljoen streams. Niemand voegt het echt toe aan een playlist, behalve Beatlesverzamelaars en het gaat zeker niet stijgen onder de noemer ‘normaal’ in vergelijking met andere nummers die je misschien zou beluisteren.

Meest gestreamde nummer op Past Masters: ‘Hey Jude’

De diverse singles die niet (of soms wel) zijn verschenen op studioalbums van The Beatles zijn moeilijk in te passen als je een lijst samenstelt als deze. Er zijn meerdere compilaties waarin deze nummers voorkomen, maar dat zijn geen van allen echte originele studioalbums (ik weet dat je hetzelfde zou kunnen beargumenteren voor Magical Mystery Tour of Yellow Sunmarine, maar ik dwaal af).

Past Masters is het meest extensieve en complete van deze compilaties, met alle nummers die door de band commercieel zijn uitgebracht en niet te vinden zijn op de originele in het Verenigd Koninkrijk uitgebrachte Beatlesalbums of Magical Mystery Tour. Dat is met inbegrip van singles, B-kantjes en een paar rariteiten, zoals de twee singles die de band opnam in het Duits.

Hier is het opnieuw de Paul McCartney-show, aangezien ‘Hey Jude’ het meest populair blijft met 385 miljoen streams. ‘I Want To Hold Your Hand’ krijgt een respectabele 262 miljoen streams, goed voor de tweede plaats. Sommige van de vroege singles van de band, krijgen in contrast sneue streamingscores, met ‘Bad Boy’ (1,7 miljoen), ‘Slow Down’ (1,6 miljoen) en de Duitse versie van ‘She Loves You’: ‘Sie Liebt Dich’ (1,5 miljoen), allemaal met minder dan 2 miljoen streams, maar het is weer een Ringocover, ‘Matchbox’, die de laatste plaats bezet op Past Masters met slechts 1,3 miljoen streams.

Bron: faroutmagazine.co.uk
Vertaling: Marijke Snel-van Asperen

*Noot van de redactie. Dit is je reinste volgen van de jarenlange legendevorming. John Lennon verklaarde in diverse latere interviews dat ‘Pepper’ helemaal niet was bedoeld als een conceptalbum. De songs hadden volgens hem niets met elkaar vandoen. De plaat werd later door iedereen ervaren als een conceptalbum.