Op John Lennons verjaardag hebben we nieuws over een nieuwe komedie over hem

WebmasterNieuws

Vandaag zou het de 77ste verjaardag van de legendarische zanger, liedjesschrijver, muzikant, vredesactivist en Beatle John Winston Lennon zijn geweest.

En in over iets meer dan zes maanden zal de nieuwe komedie Lennon’s Banjo in première gaan in het Liverpool’s Epstein Theatre – een fascinerend en ontroerend verhaal over de door zijn moeder Julia beïnvloede start van de muzikale reis van de zanger.

Lennon’s Banjo zal op dinsdag 24 april 2018 voor het eerst te zien zijn in het Liverpool’s Epstein Theatre. De looptijd is twee weken, met de laatste voorstelling op zaterdag 5 mei. Het stuk wordt geproduceerd door Pulse Records Ltd in samenwerking met Bill Elms.

Op 9 oktober 1957 vierde een jonge John Lennon zijn 17de verjaardag. Het was de laatste verjaardag die hij samen met zijn moeder Julia zou doorbrengen. Zij kwam in de volgende lente om het leven nadat ze werd aangereden door een auto.

Het is welbekend dat Lennon vervreemd was van zijn ouders en werd opgevoed door zijn tante Mimi. In veel van zijn interviews vertelde hij: “Ik verloor mijn moeder twee keer. Een keer toen ik vijf jaar oud was en zij mij achterliet bij mijn tante Mimi en opnieuw op mijn 17de toen ze werd overreden door een dronken agent buiten diensttijd.”

Het was Julia Lennon die John introduceerde in de wereld van de popmuziek. Ze leerde hem rock-’n-roll spelen op een banjo die zij kreeg van Johns opa. Lennon haalde vaak herinneringen op aan hoe hij ertussen uit kneep om zijn moeder te bezoeken die slechts een paar kilometer verderop woonde. Daar leerde hij nummers spelen zoals ‘That’ll Be The Day’. Of zoals hij het zei: “Mam zat daar met een eindeloos geduld, net zo lang tot ik het voor elkaar kreeg om alle akkoorden te spelen.”

Kort na de dood van Julia Lennon verdween de banjo op mysterieuze wijze en niemand heeft het instrument ooit nog gezien. Een ding is echter zeker: als de banjo nu ineens weer opdook, zou hij zo’n vijf miljoen pond waard zijn.

Het toneelstuk Lennon’s Banjo is geschreven door Rob Fennah, die eveneens de co-producer is van de voorstelling. Het theater is hem niet onbekend: Fennah schreef ook de toneelvertolking van ‘Twopence to Cross the Mersey’ van Helen Forrester.

De voorstelling is gebaseerd op de roman ‘Julia’s Banjo’ van Rob Fennah en Helen A. Jones uit 2012.

Lennon’s Banjo wordt geregisseerd door Mark Heller en de uit sterren bestaande cast zal binnenkort bekend worden gemaakt.

Rob Fennah lichte toe: “De voorstelling vertelt het verhaal van een Beatlesgids die stuit op een aanwijzing omtrent Lennons verloren gewaande banjo. Het lijkt wel een kruising tussen The Beatles en de Da Vinci Code. Als een groot Beatlesfan heb ik het verhaal voorzien van kloppende historische feiten, zoals data, plaatsen en gebeurtenissen.”

“Komend jaar is het 60 jaar geleden dat Julia op tragische wijze overleed. John was dol op zijn moeder, Julia’s banjo speelde in grote rol in haar en zijn leven; het voedde en ontwikkelde Johns muzikale talent en – natuurlijk – de geschiedenis van de popmuziek. Zonder de banjo zouden The Beatles nooit hebben bestaan – dat is best wel heftig als je in die context naar de banjo kijkt.”

“Ik wil dat andere Beatlesfans meegaan op deze zoektocht naar de heilige graal van de popmuziek en het theater uitlopen met het geloof, zoals ik dat heb, dat de banjo nog ergens is en wacht om gevonden te worden.”

Het creatieve team achter de show is opgetogen om aan te kunnen kondigen dat de volgende Fab Four Productie Partners hun steun toezegden aan het toneelstuk: The Cavern, The Beatles Story, Hard Days Night Hotel en The Beatles Shop.

Dus waar houden de feiten op en beginnen de fabels? Dat alles zal duidelijk worden in deze snedige, komische, multimedia voorstelling.

Al 60 jaar lang kwijt! … De heilige graal van de popmuziek levert de gelukkige vinder miljoenen op!

(Bron: theguideliverpool.com )

(Vert. Laura Alblas)