Oud-Beatle Paul schenkt V&A Museum zestig foto’s van Linda McCartney

Paul McCartney schenkt het Victoria & Albert Museum in Londen ruim zestig foto’s die gemaakt zijn door zijn overleden echtgenote Linda McCartney. Portretten van The Beatles, The Rolling Stones en Jimi Hendrix, maar ook privévakantiefoto’s.

Oud-Beatle Paul McCartney heeft het Victoria & Albert Museum in Londen 63 foto’s geschonken die door zijn overleden echtgenote Linda McCartney zijn gemaakt.

Linda McCartney-Eastman (1941-1998) was een Amerikaanse fotografe en muzikante. Ze huwde in 1969 met McCartney. Het paar kreeg drie kinderen, en speelde gezamenlijk in de succesvolle band Wings.

De geschonken foto’s zijn in een periode van bijna veertig jaar gemaakt. Het gaat zowel om portretten van The Beatles, The Rolling Stones en Jimi Hendrix, als om natuurfoto’s en om familiefoto’s van het gezin McCartney op vakantie. Bij de gift zitten ook polaroids, een techniek waarmee de fotografe nooit eerder naar buiten is getreden.

Conservator Martin Barnes rept in een persbericht van „een opwindende gift”. Hij omschrijft Linda McCartney als „een talentvolle ooggetuige van de popcultuur”. Ze heeft volgens hem „vele creatieve benaderingen van de artistieke fotografie onderzocht”.

Linda McCartney was ook een bekend voorvechter van dierenrechten. Na haar overlijden aan borstkanker riep Paul McCartney fans op om haar te gedenken door geld aan borstkankeronderzoek te doneren of vegetariër te worden.

Tegelijk met de gift maakte het Victoria & Albert Museum donderdag bekend dat het zijn Photography Centre uitbreidt. De Londense architect David Kohn ontwerpt de nieuwe ruimte, die op 12 oktober zal worden geopend. Na de verbouwing zal het centrum meer dan twee keer zo groot zijn.

De Duitse fotograaf Thomas Ruff heeft de opdracht gekregen voor de openingstentoonstelling. Hij zal een fotoserie maken gebaseerd op foto’s in de museumcollectie die de Britse fotograaf Linnaeus Tripe (1822-1902) halverwege de negentiende eeuw maakte in de toenmalige Britse koloniën India en Birma, het huidige Myanmar.

(Bron: nrc.nl)