PAUL McCARTNEY BETWIJFELT OF DE BEATLES ZOUDEN ZIJN HERENIGD

Paul McCartney betwijfelt of de Beatles ooit herenigd zouden zijn als dat na hun splitsing in 1970 mogelijk was geweest. Hij denkt dat alle vier de leden een “bewuste beslissing” hebben genomen om afstand te nemen van hun verleden, hoewel hij toegeeft dat hij niet zeker was van zijn positie.

“We hebben, toen de Beatles stopten, de beslissing genomen dat we het niet meer zouden oppakken”, vertelt McCartney aan de Sunday Times. “Dus namen we afstand van de Beatles. Je praat over iets waarvan de cirkel rond is en dat heel bevredigend is; laten we het niet bederven door iets te doen dat misschien niet zo goed is. Het was een bewuste beslissing, dus ik denk niet echt dat we dat zouden hebben gedaan, maar wie weet? We zouden het misschien gedaan kunnen hebben.” Hij voegde toe over John Lennon: “We kregen zeker onze vriendschap terug, wat een grote zegen voor mij was.”

In 1975 – vijf jaar voor zijn dood – zei Lennon dat hij genoegen had genomen met een ”waarom niet”-houding om weer bij elkaar te komen en hij voegde eraan toe: “Het is nooit zover gekomen dat ieder van ons het op hetzelfde moment wilde doen… Als we het wilden doen, dan zou het het waard zijn.”

Ringo Starr herhaalde die gevoelens in 2015 en zei: “Ik denk dat we gewoon wat
gewoon rondhingen en wachtten tot iemand zei: ‘Oké, laten we het doen’ en daar zijn we nooit toe gekomen. Weet je, we hebben het met z’n tweeën gedaan, we hebben erover gepraat.”

In het nieuwe interview zei McCartney ook dat hij het ‘herbevestigend’ had gevonden om terug te kijken via Peter Jacksons aanstaande documentaire The Beatles: Get Back, die zich richt op de laatste maanden van de groep. “Omdat het bewijst dat mijn belangrijkste herinnering aan de Beatles de vreugde en de vaardigheid was”, legde hij uit. ‘Het bewijs zijn de beelden. Ik dacht aan de donkere kant van het uit elkaar gaan van de Beatles en dacht: ‘Oh God, het is mijn schuld.’ Ik wist dat ik dat niet was, maar het is gemakkelijk als het klimaat zo is om dat te gaan denken… maar in mijn achterhoofd was er altijd het idee dat het niet zo was, maar ik moest bewijzen zien.”

(Bron: ultimateclassicrock.com)
(Vert: Ruby Van Den Bergh – Coenraads)