Paul McCartney gaf zijn akkoord om een Beatlesnummer te gebruiken voor het eerste ‘Animal Requiem’ concert.

Paul McCartney heeft zijn fiat gegeven om een unieke bewerking te maken van de Beatlesklassieker ‘Blackbird’. Het nummer zal gebracht worden tijdens het eerste Animal Requiem, een herdenkingsconcert waarin het leven gevierd wordt van overleden huisdieren.

Animal Requiem werd gecomponeerd door Rachel Fuller, de singer-songwriter die gehuwd is met Pete Townshend van The Who.

Er wordt gevraagd aan de toeschouwers een foto mee te brengen van een mooi gelukkig momentje van hun huisdier. Het concert gaat door in de St Jameskerk in Piccadilly (Londen). Iedereen kan dan zijn/haar foto vooraan op een groot bord prikken en een kaars aansteken om hun huisdier te gedenken. Het concert wordt gebracht door het Royal Philharmonic Orchestra en het Chamber Chor uit Londen. Ook de tenor Alfie Boe zal optreden.

Fuller had wel de hulp nodig van een Beatle! Haar man Pete Townshend schreef Paul McCartney aan.

Fuller zegt: ‘Ik wilde een extra track na het Requiem en ik dacht meteen aan Paul McCartney en zijn nummer Blackbird. Misschien is het niet exact wat hij in zijn hoofd had toen hij het nummer schreef, maar voor mij heeft de song een boodschap over dieren die opgroeien in een warm nest, een warme thuis. En muzikaal past het nummer gewoon bij het Requiem.’

Paul ging heel snel akkoord omdat het een initiatief was waar hij voor 100% achter kon staan. En hij ging akkoord om de originele Beatlestapes uit te lenen, dit gebeurt echt maar heel zelden.

Andere dierenliefhebbers die meehielpen aan het project waren Brian Ray (Queen) en Ronnie Wood (The Rolling Stones). De opbrengst van het concert is ten voordele van dierenorganisaties en asielcentra voor dieren.

Animal Requiem, St James’ Church, Piccadilly, London, W1J 9LL op donderdag 31 januari 2019 om 19 uur. Het album kan je downloaden vanaf 31 januari en de CD zal beschikbaar zijn vanaf 8 maart.

(Bron: inews.co.uk)

(Vert: Janien Nuijten-Colans)